zaterdag, november 26, 2005

Die rot Virussen op de Windows XP computers

Sinds enkele dagen waart er weer een doeltreffend virus rond. Zelfs nu met mijn nieuw ge-upgraded pc, heb ik afgelopen dagen al 2 keer de pc moeten laten scannen door Norton.

Mijn zeilmaat roept altijd over zijn virusvrije Apple. Hij heeft nog steeds de beschikking over alle e-mails sinds hij in 1996 met een eerdere Apple voor het eerst aangesloten werd op xs4all.

Met dit virus, begin ik te twijfelen, moet mijn volgende pc een Apple worden? Maar hoe zit dat dan met het gebruik van Frontpage, Dreamweaver, Stockbrowser?
Ik ga binnenkort (14 dagen) die pc van hem eens uitgebreid testen.
Niet dat die aanschaf snel zal gebeuren, maar wanneer ik een nieuwe pc nodig heb...

3 opmerkingen:

  1. Al eens aan Linux gedacht? Open source en dus gratis. OSX voor Apple is tegenwoordig ook Linux/Unix zelfs. Zo moeilijk is het tegenwoordig niet meer om het te installeren. Draait ook op min of meer antieke hardware, vaak gratis te vinden op de stort en bij vrienden en familie op zolder.
    Er is een wereld aan verschillende applicaties voor allerlei toepassingen, van internet tot tekstverwerking, van multimedia en beeldbewerking tot programmering en ontwikkeling. Ook zit je niet vast aan één soort desktopomgeving. Dat betekent dat je scherm er heel ander uit kan zien dan je gewend bent, al kun je het ook op Windows laten lijken als je dat zou willen. Er zijn zelfs desktopomgevingen die op zeer bescheiden hardware toch behoorlijk indrukwekkend snel zijn.

    Verder is het zo dat net als bij Mac OSX het meestal zo is dat updates betekenen dat je pc beter en sneller werkt, in tegenstelling tot Windows dat meestal nog meer geheugen en processorkracht vreet dan voorheen na een update.

    Zelf heb ik 3 pc's erop draaien, van een ouwe opnieuw in elkaar gesleutelde Pentium 2 tot een redelijk upt-to-date Amd 64-bits systeem. Alle drivers doen het en geen virussen :-)

    Een goed startpunt om meer over Linux te weten te komen is natuurlijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Linux
    en 'newbie-vriendelijke' Linux-distributies zijn bijvoorbeeld Ubuntu http://www.ubuntu-nl.org/ of PCLinuxOS http://www.pclinuxos.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nog steeds dezelfde pc, maar geupgrade, zoals dat heet, satellietboxen, extra harde schijf, groter beeldscherm. Meer geheugen, nieuw moederbord. Het ding kan jaren mee. Nog steeds Norton, gebruik alleen webmail. Bevalt prima.

    Linux, lijkt me lastig, kan ik bepaalde programma's weer niet gebruiken.
    Bedankt voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen