zaterdag, januari 21, 2006

Spaarloon


In september 2005 schreef ik dat de verwachting was dat van het opgebouwde spaarloon in de periode 2001 - 2004 van 4,5 miljard euro 40% zou worden uitgegeven aan luxe goederen. De rest zou het parkeren op een (internet) spaarrekening.

Op 6 november 2005 was er nog niet veel extra uitgegeven, wel iets meer,maar het werd nog niet geweten aan het extra spaarloon.

Op 24 november 2005 werd er opeens 6,5% meer aan non-food artikelen werd uitgegeven en 4,5% meer omzet in de detailhandel. Ik vroeg me toen af, waarom er niet de link werd gelegd met het spaarloon. Ik dacht toen dat het werkelijk de gestegen Sinterklaasaankopen waren, die zorgden voor de toegenomen koopbereidheid, en tevens de gestegen hoeveelheid vacatures. Meer mensen een baan kregen.

Nu, pas nu, op 21 januari 2006 heeft het CBS toegegeven dat het komt door het uitbetaalde spaarloon. Op 24 november maken ze al de cijfers bekend over de hele maand november, maar vervolgens duurt het nog 2 maanden, voordat ze toegeven dat het komt door het uitbetaalde spaarloon.

De cijfers over de maand december zijn nog niet vrijgegeven.

Ach eigenlijk begrijp ik het ook wel, de economie wordt eerder aangejaagd met positieve berichten dan de realistische.

Realistisch? De topbestuurders hebben 34 miljoen extra opgestreken door de
hogere waarde van de aandelen / opties, bijna 3 keer zoveel meer dan een jaar
geleden. Ik zou een paar miljoen ook wel leuk vinden, maar dat is voor mij en de
meeste Nederlanders ook niet realistisch. Nee, ik zal voorlopig wel blijven
consuminderen. Ik vind consuminderen wel leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen