vrijdag, januari 27, 2006

Twee girorekeningen


Al weer heel erg lang (oef wat ben ik oud) heb ik twee girorekeningen. Destijds, vond de giro dat geen goed idee en moest ik precies uitleggen wat ik daarmee wilde. Ik kon beslist geen girobetaalkaarten krijgen voor 1 van de twee girorekeningen.
De flappentap, oftewel muurautomaat was nog niet eens uitgevonden. Het was in het voor-computertijdperk.

De eerste girorekening is voor de vaste lasten.
De tweede rekening voor privé.

Alle vaste lasten, dus ook de krant, de sport, de giften, tel ik bij elkaar op, deel ik door 12 en zet ik in een spreadsheet naast elkaar.
Wanneer alle vaste lasten zo goed zichtbaar zijn, kun je beter zien waar besparingen te behalen zijn en ook hoe je korting kunt krijgen op je Energierekening.

Ik heb het allemaal een tijd laten versloffen, maar echt het helpt enorm, zoals ik eerder schreef.

In het voor computertijdperk deed ik dat op 14 koloms accountantspapier, dat nog steeds in de kantoorboekhandel te krijgen zou moeten zijn....



2 opmerkingen:

  1. Ik ga op dezelfde manier als jij te werk en dat bevalt me heel goed. Op die manier weet ik precies wat er aan geld binnenkomt en uitgaat én ben ik er zeker van dat de vaste lasten altijd keurig op tijd kunnen worden afgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik heb vier jaar geleden alles in een spreadsheet gezet om te weten wat er in- en uitgaat.
    Op deze manier heb ik veel besparingen kunnen vinden.
    Twee jaar geleden werd ik ziek en zit nu in de WAO.
    Kan van de WAO-uitkering prima rondkomen.
    Overzicht in je uitgave is inderdaad het belangrijkste.
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen