dinsdag, april 18, 2006

Marktaandeel discounters stijgt



Op 31 januari werd bekend dat Unilever voor het eerst overwoog om te gaan leveren met fantasie merken aan de Duitse harddiscounters Lidl en Aldi.
Vandaag meer nieuws. De succesvolste merken zijn te vinden bij de Aldi en de Lidl. Zij slepen 15% van hun omzet binnen via het discountkanaal. Dat is het dubbele van minder succesvolle merken. Wie zijn merk harder wil laten groeien, kan zijn neus dus niet ophalen voor discountwinkels.

In Nederland zijn ook bedrijven met consumentenproducten met een hoge omloopsnelheid, zoals Unilever, die overwegen hun premiummerken bij discounters neer te leggen,aldus een woordvoerder van Berger Strategy Consultants.

Fabrikanten moeten volgens hem hun angst overwinnen voor mogelijke kanaalconflicten als ze met prijsvechters in zee gaan. " De discountformules hebben nu 18% van de markt. Dat aandeel groeit nog altijd. Daar moet je rekening mee houden. Het Belgische Colruyt wil ook naar Nederland komen en overweegt de aankoop van Edah. Winnende merken geven een consument een gemiddelde prijskorting van 19% tijdens promotieacties. Bij andere grote merken blijft de korting op 13% steken. Uit onderzoek blijkt dat de reclamestem van de succesvolste merken de afgelopen jaren iets luider is geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen