woensdag, april 26, 2006

Reparatie van buitenboordmotor


Het heeft lang geduurd, maar nu is het een feit: De buitenboordmotor is gerepareerd.



Als het aan mij gelegen had, dan was er al lang een nieuwe gekomen. Maar niet
mijn broer. Niks, helemaal niet, en ik mocht ook geen andere motor kopen. Maar ja, had de jachtwerfbeheerder en hulp in moeilijke zaken al niet gezegd: " Ik geef er 25 euro voor". Ik kan de onderdelen van deze motor nog wel gebruiken, van 2 motoren een nieuwe maken. Een handige motorbotenklusser zei ooit: Merk Evinrude en meer dan 20 jaar oud? Dat wordt nooit meer wat.


De motorbotenzaak rekende het me voor 176,50 euro voor materialen en 233,24 euro samen 409,74 voor arbeidsloon en vertelde dat er weinig kans was op een blijvende goede oplossing. Beter nieuw kopen.

Al snorrende op de scooter, dacht ik als ik het nu eens aan de fietsenmaker
vraag? Wat voor verschil zal er in de motor van een snorscooter of buitenboordmotor zitten? De fietsenmaker bood de oplossing, er zat elders in mijn woonplaats een fietsenmaker, annex motoren zaak, annex buitenboordreparatie werkplaats. Afgelopen vrijdagmiddag, vlak voor sluitingstijd, gevraagd of ze er naar wilden kijken. Dat wilden ze wel.

Gevraagd naar tweedehands buitenboordmotoren. Immers, mijn vertrouwen in een goede afloop was gezakt naar bijna nul. Afgelopen zaterdagmorgen zodra de winkel opende was ik er al en leverde deze af. De mededeling pas over een week kan ik een prijsopgave geven, stelde me niet gerust. Mijn broer had een maximumprijs opgegeven 300 euro, niet meer.

Vanmorgen werd ik gebeld! Hij was gerepareerd. Kosten 204,85 euro. Om half 2 zijn we hem op gaan halen. Vanmiddag hebben we hem uitgeprobeerd!

Toegegeven, hij laat ons wel eens in de steek, wanneer de motor op stand " Slow" gezet wordt stopt die.

Wanneer de motor te lang heeft gedraaid, kan die ook stoppen. Misschien zijn dit tijdelijke problemen en moet de motor even warm lopen. Misschien is het blijvend. Maakt niet uit. We kunnen in en uit de haven komen. Peddelen en met de pikhaak kon alleen wanneer er niet te veel wind stond en wanneer de wind niet pal op de haven stond.

Ik ben voorzichtig optimistisch.

Maar, de aap kwam pas uit de mouw, toen wij aan het eind van de middag, de jachthavenbeheerder spraken. Eerder wilden deze mensen ons een nieuwe verkopen.
Nu kwam het hoge woord er uit: Als zij een motor niet konden repareren gingen ze naar het zelfde bedrijf als wij! Al die moeite die we deden en zij gaan naar hetzelfde bedrijf voor moeilijke reparaties! 25 Euro wilden ze geven. Niet meer dan dat!
Een tweedehands motor voor 850 euro wilden ze ons twee weken terug nog verkopen.

Omdat TWZ motoren gespecialiseerd is in reparaties, ze vakkundig uitvoert voor een redelijke prijs. Dit bedrijf heeft ervaring in alle buitenboordmotoren die er zijn. Ze verkopen ook buitenboordmotoren en met zoveel service kun je hier gerust kopen.

8 opmerkingen:

  1. En zo word je bijna opgelicht waar je bijstaat. Slim om aan de fietsenmaker te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je word bedonderd waar je zelf bij staat leuke kerel
    Heleen groet u

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik ben vaak veel te goedgelovig. Maar ik ben ook echt onthutst door zo weinig meedenken van een jachthaven waar de boot al meer dan 10 jaar ligt.
    Er is nog iets anders aan de hand. Voor nieuwe boten zijn er nieuwe (dure) tarieven. Deze boot ligt nog voor het bestaande enigszins aangepaste tarief.
    Kennelijk zoeken ze nieuwe huurders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook slechte ervaring met het laten uitvoeren van SERVICE-BEURTEN aan een b.b.-motor.
    Soms deed de motor het erna slechter dan ervoor.
    Het blijkt dat sommige bedrijven maar wat aankloten en alleen hun zakken vullen.
    Pas bleek mij, na onderzoek,dat de sproeier van de Mercuri 2 cilinder 4pk lostrilde en eruit viel.Na het opnieuw plaatsen en goed aandraaien was het probleem verholpen. Ik hweb niet zoveel tot geen vertrouwen in reparatiebedrijven inclusief ziekenhuizen.Je moet altijd krigtisch meedenken

    Kees Moerings

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Kees, zo wordt er meer verkocht. Mijn broer is toch overtuigd geraakt dat de Evinrude te oud was. We hebben nu een nieuwe. Dit doet niets af aan de kunde en service van KWZ. Die blijft perfect

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou de afweging is altijd moeilijk he. Wil je een nieuwe kopen of de oude repareren. Soms is het ook zo dat er wel aan gesleuteld wordt, er geen oplossing is maar wel geld moet betalen als arbeidskosten. Dat is voor beide partijen niet leuk. Fijn dat het is opgelost maar ze hadden je wel mogen vertellen naar die andere fietsenwinkel te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. altijd een lastig verhaal he. moet je nu een nieuwe halen of toch repareren. zelf vind ik repareren leuk. koop mijn onderdelen altijd bij Boonstra Parts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een nieuwe Honda geworden. Dankzij kroos en vernieuwing kap heb ik 18 uur hiermee gevaren.

      De eerste olieverversing is of na een maand of20 uur
      Volgend jaar niet meer dan 100 uur tot olieverversing
      Daarna maakt het niet uit

      Kan jij olie verversen als boot in het water ligt?

      Verwijderen