maandag, mei 01, 2006

Nederland hoort bij de top 3


Horen wij bij de top 3 van hoogste verdieners?

Nee wij horen bij de topdrie van duurste electriciteitsprijzen aldus het CBS

Wij betalen ruim 20 ct per kWh en in de meeste EU-landen wordt er slechts 10 en 15 ct betaald.Een prijsstijging van 40% sinds 2000. Het toeval wil, dat wij ook 40% betalen aan belasting en dat is ruim 8 ct per kWh.
Alleen in Italië en Denemarken wordt meer betaald. In Ierland bedroeg de prijsstijging ruim 60% in dezelfde periode tussen 2000 en 2006, maar uiteindelijk is het tarief daar nog steeds lager.

Het verbaast me niks.

Update: Voor een eenmalig bedrag van 1000 euro incl subsidies enz. is plm 600 kWh per jaar terug te verdienen met 2 zonnepanelen op het dak, aldus een betrouwbare bron.

Met mijn verbruik van 2555 kWh zou ik 5 zonnepanelen nodig hebben, dat is 2500 euro.
Vorig jaar kostte mij dit 395 euro incl meterhuur. De terugverdientijd is ruim 6,5 jaar.

Zou ik leven als deze man dan spreek je niet eens over energieverbruik. Immers, deze man levert met zijn zonnecollectoren meer energie dan hij van het energiebedrijf afneemt! Want energie kun je niet opslaan en de opgewekte energie die niet gebruikt wordt, wordt geleverd aan het energiebedrijf. Vreemd vind ik dat, zou die energie niet in een soort accu opgeslagen kunnen worden?

2 opmerkingen:

  1. nu het is veel geld hoor ik heb zelf de verwarming al 9 dagen uit loop met een dik vest aan ik hoop toch dat ik uit komt met het betalen voor gas en licht de af rekening komt augustus
    nu de groeten van Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Heleen. Goed van je, beter nu besparen, dan de rekening niet kunnen betalen. Zoveel mensen die afgesloten zijn.

    Ik heb ook vaak de verwarming op 15 graden staan. Fleece vest en thermopanebroek doen wonderen.

    BeantwoordenVerwijderen