woensdag, oktober 18, 2006

Autolamp verwisselen

De Ladiestraining bij Kwik-Fit is blijkbaar toch minder goed geweest dan ik dacht:

Het verwisselen van een dimlichtlamp aan de rechterkant van de auto moest toch kinderspel zijn. Een eitje?

Onderhoudsboekje van de auto er bij gehaald, zo simpel, draai de houder naar rechts, beweeg de houder naar achteren, haal de halogeenlamp eruit, en stop een nieuwe er in.

Oef die houder die wil niet bewegen, dat moet toch simpel gaan? Draai hem naar links, staat er in het boekje. Ding beweegt niet. Probeer ik hem naar rechts te bewegen, lukt ook niet.

De ruitenwisser van de achterruit, waar het rubber in losse vellen vanaf is, wil ook al niet op dezelfde simpele manier zoals geleerd op de Ladiestraining er vanaf. Samen met een even technisch kijkende bevriende man, proberen we samen de ruitenwisser te verwijderen. Ook hem lukt het niet. Met de restanten rubber, ga ik naar Halfords. Ik vertel dat ik een ruitenwisser wil hebben van deze maat, en het liefst alleen de onderkant, zodat ik die zelf aan de ruitenwisser kan bevestigen.
Dat gaat niet, ze verkopen alleen hele ruitenwissers.
Ik zeg: ok, ik ga komende week wel naar de garage. De verkoper vertelt, als u 's morgens, tijdens de laad- en lostijden langs komt, vervangen wij voor u de ruitenwisser en de autolamp.

Vanmorgen was het zover, tussen alle andere bestelauto's door manouvreerend naar de winkel van Halfords. De verkoper herkende me, en snel verving hij de lamp en ruitenwisser. Gelukkig ging de ruitenwisser er ook nu niet eenvoudig vanaf, dat gaf een prettig gevoel.
Ik wilde hem een tip van 2 euro geven, maar dat wimpelde hij af.
De totale kosten waren niet hoger dan de winkelprijzen, lamp 3.35 en wisblad 8,10.

Hij vertelde dat in een andere Halfordszaak het regelmatig voorkwam dat mensen de auto voorreden. Daar was meer ruimte voor de winkel. In mijn woonplaats met beperkte ruimte was het voor de eerste keer in de 1,5 jaar dat hij hier werkte.

2 opmerkingen:

  1. Toevallig dit weekend mijn koplamp moeten verwangen. Nou stond er op het doosje dat deze 30% meer licht gaf..dus alle twee maar vervangen. Vanwege de symetrie zou J. de Bouvrie zeggen :)

    De ene lamp ging vrij makkelijk, maar de andere lamp daar zat het draadje wat je rondom de fitting moet doen, errrug strak...Zelfs mijn zoon kreeg het bijna niet los.

    De eerste keer dat mijn koplamp kapot was, zei de man van de Kwikfit dat ik maar even een lampje moest kopen, dan zou hij hem er tussen neus en lippen door wel gratis in zetten...

    Aardig toch!! Jouw verhaal bewijst dat er nog veel meer aardige mensen zijn. Dat doet me goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @citroenvlinder, eigenlijk had ik dat ook wel gewild, beide lampen verwisselen.
    Vorig jaar is in de garage de linkerlamp verwisseld, dit jaar de rechterlamp.

    Aardig van Kwik-fit.

    BeantwoordenVerwijderen