maandag, oktober 30, 2006

Einde herfstvakantie

Vandaag was het druk op de weg en op de zaak ook volle bezetting.

Een vrouwelijke collega, moeder van twee kinderen verzuchtte:

Ik ben blij dat de herfstvakantie er op zit. De hele dag ben ik met de kinderen bezig, ik ben blij dat ze weer op school zijn. Wat is dat duur:

Film, uit eten, nieuwe schoenen, pretpark.

Ik vroeg haar, maar waarom doen jullie dat dan? Ja, iedereen in onze buurt doet dat. Ik weet ook dat ze zelf af en toe een weekendje Londen doet, dus medelijden heb ik niet.
Zij en haar man verdienen goed. Ik weet zeker, dat wanneer ze verder kijkt, ze heus wel ziet, dat niet iedereen bij haar in de buurt dat doet.

Financieel mens als ik ben, vertelde haar, dat ze eigenlijk zou moeten budgetteren. Doen jullie dat wel? Ja, afgelopen kerst was ze het van plan, maar het was er nog steeds niet van gekomen. Kun je werken met een spreadsheet, vroeg ik haar. Nee, niet zo goed, maar mijn man wel, hij deed ook veel met spreadsheets en andere software.

Na het gesprek vraag ik me af: " Staat consuminderen op mijn voorhoofd geschreven? ", hebben die paar collega's die ik geholpen heb met budgetteren haar dat verteld?

3 opmerkingen:

  1. Consuminderen staat niet OP maar IN je hoofd gegrift.

    Groet van Marie B.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verschil: ik vind het altijd jammer als de kinderen weer naar school moeten en dat terwijl wij niet eens zoveel uitstapjes maken: thuis knutselen is ook leuk. Maar ik hoor andere moeders ook vaak zuchten als de vakantie begint en als de vakantie weer voorbij is, maar dat is dan een zucht van blijdschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Willeke, Ik hou altijd in mijn achterhoofd dat de praatjes op kantoor anders zijn dan die van thuis. Het is een soesa de kinderopvang, de kinderen naar de zangles, muziekles, gymnastiek, enz. Als ze ziek worden, een gedoe met oppassen.
    Maar op het werk praten de mensen niet graag over hun problemen. Nee, dan hoor je hoe goed het gaat....

    BeantwoordenVerwijderen