zondag, oktober 29, 2006

Het voordeel van de twijfel.

Mijn broer geeft zijn geadopteerde zoon altijd het voordeel van de twijfel.
Dat is zijn uitgangspunt tevens zijn zwakte en zo is hij heerlijk te chanteren.

Die zoon heeft het om de vinger winden van zijn vader geperfectioneerd. Nu mijn schoonzus is overleden, mijn broer hunkert naar liefde, is het eenvoudiger voor zijn zoon om geld los te peuteren.

Vanavond kreeg ik een telefoontje van mijn broer, of ik 50 euro had, want zijn zoon heeft medicijnen nodig van de apotheek. Hij had geen geld meer op zijn lopende rekening, dus hij kon niet meer pinnen. Het ging om medicijnen voor zijn nieren. Zijn zoon had heel erge pijn. Omdat mijn broer zwaar christelijk is, is de enige methode om op zondag geld uit zijn zak te kloppen, een bezoek aan de weekend apotheek.

Ik vond het bericht nogal wat, iemand in het weekend ziek, medicijnen nodig, die hij notabene zelf moest betalen. Aan de andere kant, dacht ik, is het weer zover, is hij weer ziek en zielig in het weekend?
Natuurlijk had ik geen vijftig euro bij me, hooguit 25 euro. Ik vertelde dat aan mijn broer. Hij keek hoopvol, zijn zoon had zelf ook nog wel een paar euro. Die middag was hij al in de apotheek geweest en had gevraagd of hij een kleine dosis kon krijgen, in plaats van een grote dosis. Dat kon niet. Hij was nogal boos de apotheek uitgelopen.

Ik vertelde dat ik met de auto was gekomen, dan zou ik wel even bij de apotheek langs gaan. Het volgende verhaal vertelde mijn goedgelovende broer: De weekend apotheek opende pas om 8 uur. Ok, zei ik, dan ga ik om 8 uur daar eerst langs en kom het dan brengen.
Ik vroeg welke apotheek het was en zei: " tot later".

Thuis gekomen belde ik het telefoonnummer en het verbaasde me niet dat ik werd verwezen naar een andere weekendapotheek. Dat de apotheek het hele weekend niet geopend was.
Mijn broer vertelde me dat zijn liefhebbende zoon ontzettend kwaad was. Dat mijn broer toch moest weten, dat de familie hem niet mocht. Zijn vader moest er niemand bij halen.

Ik denk dat er een wonder is gebeurd. De zwaar zieke zoon heeft veel energie om pittig kwaad te worden. Hij is gezond!

Update: Inmiddels hebben we, zus en broer achter de schermen bezig om informatie in te winnen. Mijn broer te activeren enz. Het komt vast wel goed, al had dit wat mij betreft eerder kunnen zijn.

3 opmerkingen:

  1. Gelukkig had je hem door, anders was je mooi 50 euro kwijtgeweest en dat had je vast nooit meer teruggezien. Heeft je broer het niet door, of wil hij geen ruzie met zijn zoon?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn broer wil hem altijd het voordeel van de twijfel geven.
    Volgens mij houd je zo de veslaving in stand.

    Ik ben blij dat dit is gebeurd, dat geeft de mogelijkheid om in te grijpen.
    Dat is wat er ook gaat gebeuren, als hij mee wil doen.
    A.s. woensdag spreek ik hem, dan gaat hij hopelijk mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed aangepakt!

    Die zoon zijn gedrag lijkt wel de Blinde Vlek te zijn van je broer.

    Hij ziet niet in dat hij door geen grenzen te stellen, dat gedrag in stand houdt, de verslaving voedt.

    Is jouw broer niet verslaafd aan het "helpen"?

    Moeilijke materie joh...vooral als het familie betreft. Dat staat net iets te dicht bij om dingen helder te kunnen en durven te zien.

    Sterke alvast woensdag.

    BeantwoordenVerwijderen