zaterdag, oktober 28, 2006

Witte tanden

'Nadat ik de behandeling had ondergaan, was het snel gedaan met mijn bachelor-bestaan.'

Iedereen weet dat voor het vakkundig bleken van tanden gebeurt door de tandarts of een whitening centre
Bij de tandarts wordt meestal een passend bitje gemaakt, niet te groot, niet te klein. Je gebit moet in top conditie zijn, geen gaatjes, lekkende vullingen, ontstoken tandvlees, of zichtbare tandhalzen. Thuis mag je dan iedere dag gel in het bitje doen en na een half uur je mond spoelen.

Bij het whitening centre wordt het gebit bestreken met een gel met slechts 15 procent waterstofperoxide. Na controle van de tanden, wordt het tandvlees afgedekt met een siliconenpasta en wordt je mond opengehouden met een klem. De gel wordt bestraald door een lamp. Kosten: 425 eurie, na drie jaar herhalen

Ooit was er een Spaanse tandarts die bleekte met een gel die 70% waterstofperoxide bevatte.
Dat zorgt voor ontkalkte tanden met aangetast glazuur. Da's dus ook niet zo best.

De whitening tandpasta's op de Nederlandse markt bevatten minder dan 6% waterstofperoxide en dat heeft geen enkel nut, behalve de portemonnee van de fabrikant/ verkoper.

Interessant, maar is dat ook voor mij weggelegd?

Tandarts Van Amerongen vindt bleken niet schadelijk. Alleen als je een hoge concentratie waterstofperoxide urenlang laat inwerken kan het glazuur aangetast worden. Voor mensen met gaatjes is bleken geen optie, het is pijnlijk. Aanslag moet je wegpoetsen, schuren of polijsten.
Deze tandarts is al 30 jaar bezig met het bleken van tanden.

Hoe doet tandarts Van Amerongen het zelf? Hij haalt bij de drogist op de hoek een flesje met 30% waterstofperoxide. Kosten? Een paar euro en het werkt ook prima.

Ga ik over tot whitening? Ik denk er wel eens over, ik heb gemerkt dat ik ook zonder whitening goed in de markt ben. Te goed, vond ik tot een jaar terug. Ik ben van een vriendenclub afgegaan. Gek werd ik van de mogelijkheden.
Van Amerongen raad het af om zelf aan de slag te gaan. Wij weten niet wat de conditie van ons gebit is. De mogelijkheid om voor een paar euro aan de slag te gaan, is niet voor ons weggelegd.
Maar als ik net terug ben van tandarts en mondhygieniste? Ik denk het niet. Ik ben niet zo voor prutsen. De verleiding om vele euro's te besparen is groot.

5 opmerkingen:

  1. Ik wordt echt achterlijk van die hang naar uniformiteit.

    Allemaal dezelfde Prodent-smile, allemaal dezelfde Vinex-woning, allemaal hetzelfde uitgestreken Botox-gezicht, allemaal hetzelfde rechte beugelbekkie.

    Geef mij maar diversiteit. Sommige mensen hebben mooie witte tanden, sommige een mooi huisje, sommige een gave huid, sommige het perfecte gebit.

    Want door die kunstmatige, gebleekte tanden vallen die reebruine ogen daarboven niet meer op.

    En we plaatsen allemaal schuttingen om onze tuin, om onze identiteit nog een beetje te kunnen bewaren in een straat waar we onze eigen woning niet meer terug kunnen vinden, omdat deze precies gelijk is aan die van de buren.

    Besteed die honderden Euro's aan beter en gezonder eten. Grote kans dat je er vanzelf beter uit gaat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Gun, je hebt gelijk.

    De mop is dat op de site van de witte tandenwinkel zelfs gemeld wordt dat je met Comfort Card kan betalen. Comfort Card is een lening afsluiten met exhorbitant hoge rente.

    Volgens mij is gezonder eten, goedkoper dan kant en klare voeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al jaren heel veel barstjes in mijn glazuur. en oa van thee en andere voedingsmiddelen verkleuren mijn tanden heel erg.
    Ik vind vanmezelf dat ik een setje mooie tanden heb.
    Ik zit er dus over na te denken om ze te laten bleken.

    gr. Imre

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook mijn tanden laten bleken. Ik heb het alleen gedaan bij http://www.debesteglimlach.nl. En het is goedkoop en het werkt perfect

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het allemaal te gek worden naar de manieren waarop je de tanden kan laten bleken.
    Voor wie het nog niet weet, tegenwoordig kan je op een vrij goedkope manier je tanden bleken en hoef je daarbij geen zorgen te maken dat de kosten te hoog worden.
    Zelf heb ik het ook geprobeerd en boek toch echt resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen