vrijdag, november 17, 2006

Bezittingen


De AEX is al tijden niet meer vooruit te branden, gelukkig heb ik sinds enkele weken alles wat ik op mijn effectenrekening stond, geplaatst in beleggingsfondsen.
Zou ik eindelijk rust krijgen? Het zijn dezelfde beleggingsfondsen waarin ik jaren terug alles bij elkaar heb gespaard. Een boel geld toen, weinig nu.

Het initiatief van de Vereniging Eigen Huis, om voortaan niet meer te sparen met behulp van beleggingsverzekeringen van bijvoorbeeld een maatschappijen als Nationale Nederlanden, of Fortis ASR juich ik toe.
Stel je voor dat je op een geblokkeerde rekening maandelijks geld mag storten in beleggings- en obligatiefondsen en geen geld meer kwijt bent aan hoge beheers-, onkosten- en andere kosten, fantastisch toch?

Natuurlijk kies je voor een mix. Immers wanneer de beurs stijgt, zakken de obligaties en omgekeerd, zakt de beurs, stijgen de koersen van de obligaties. Zo ben je altijd beter uit dan alleen met aandelen.

Mijn bezittingen in beleggingsfondsen noem ik "Activa", Robert Kyosaki zou het Assets genoemd hebben. De juiste vertaling van Assets is echter Activa, geen bezittingen.
Activa is een verzamelnaam voor bezittingen en staan debet op de balans.

1 opmerking:

  1. Het valt me op, vergeleken met alle andere weblogs over bezuinigen of geld, dat jij de enige vrouw bent (of eigenlijk de enige!) die het ook over zaken heeft die inkomen kunnen genereren.

    En zichzelf niet beperkt tot harder werken of nog zuiniger leven.

    Complimenten hoor! Ik leer veel hiervan.

    BeantwoordenVerwijderen