donderdag, november 09, 2006

Familiebedrijf

Familiebedrijven zijn bedrijven met de langste adem en lopen de minste kans op faillissement.

Gisteren kreeg ik hiervoor weer een bevestiging:
De vertegenwoordiger die bij mij aan de deur kwam, vertelde me dat hij altijd met een bus rijdt, maar die was naar de garage. De garage had hem deze auto gegeven.
Ok, kan zijn. Auto's zijn niet mijn hobby, ik weet nauwelijks wat van merken, behalve als het een opvallende sportauto, of in leuke kleuren gespoten auto, met een goed uitziende bestuurder.
Alle auto's die ik tot nu heb gehad en degene die ik nu heb zijn zuiver op gevoel gekocht.

Franchise onder een merk en een nog een familiebedrijf.
Nadat de vertegenwoordiger aan tafel aan zijn eerste kop koffie zat, zei hij iets dat mijn aandacht onmiddellijk trok en ik zei:
O, u hebt ook een eigen bedrijf? Dat is een goede beslissing. Werken in loondienst en dan toch nog een eigen bedrijf!
Ik keek eens uit het raam en toen viel alsnog die auto op. Vaag herkende ik een wat fors uitgevallen Mercedes. Was het eigenlijk wel een Mercedes of gewoon een wat groter uitgevallen auto?

Zijn gezin werkten hard mee. Zijn vrouw verzorgde allerlei hand en spandiensten, zoals caravans poetsen, telefoon aannemen. E-mails beantwoorden deed hij niet, tenzij het echt niet anders kon. Mensen zeuren, zeker bij verkopen via Marktplaats kun je blijven mailen. Soms had hij een aantrekkelijke handel en adverteerde hij via Marktplaats, maar e-mailen? Nee. Mensen kunnen bellen en langskomen.

Verkoop cursussen geven:
Hij gaf ook cursussen. Soms belde iemand en vroeg of hij een stagiaire wilde. Zo'n stagiaire, stelde hij voor aan zijn klanten, als iemand die dezelfde kant op moest en of deze persoon er even bij kon komen zitten. De stagiair liep een paar maanden met hem mee en het enige dat hij deed, was in dezelfde kamer zitten en luisteren.

Waarschuwing of verkooptruc?
Hij gaf mij een waarschuwing. Verkoop je via Marktplaats? Pas op dat ze niet je bank- of girorekening leegplukken. Dat kan.
Hoe kan dat dan?
Er volgde een vaag verhaal, dat volgens mij niet klopt. Een koper met machtigingen voor automatische incasso, zou wanneer jij je bank- of girorekening gaf, je rekening kunnen leegplukken.

Ok, zei ik, soms geef ik mijn effectenrekeningnummer op. Daar kan niemand anders dan ikzelf geld vanaf halen. Wel kunnen andere mensen er geld op storten. Bovendien kan ik on-line bekijken of het geld al gestort is. Dat gaat heel snel bij de bank Alex.

In werkelijkheid doe ik dat te weinig, ik geef vrijwel altijd mijn girorekeningnummer op, dat gaat sneller. Maar het zou kunnen....

Achteraf denk ik dat dit verhaal een verkooptruc is. Iemand waarschuwen voor iets, wekt de indruk dat deze persoon uiterst betrouwbaar is. Je kunt dan hem / haar vertrouwen en rustig met die persoon in zee gaan.

6 opmerkingen:

  1. Hallo ik wil je even een tip geven kijk zondag om 10.30 op RTL 7
    datum 12 november
    het heet Bellegen thuis op de beurs
    iedere week voor taan
    veel geluk er mee
    tot weder schrijven
    L J

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @LJ, Bedankt. Is dat niet hetzelfde programma als Business Class?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nee die begin opm 11 uur L J

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo wie vertaal dit, niet ieder -een kan geen engels voortaan
    gewoon in moeders taal
    en dat is Nederlands

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @De comment heb ik verwijderd. Het was spam,reclame om geld te verdienen..... Dat komt voor met blogspot.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werk bij een bank en als iemand automatisch incasseerd van je rekening heb je 5 werkdagen tot 30 dagen de tijd om je geld terug te halen, bij eenmalige machtigingen ligt dit anders dan moet je op de bank een melding ontewrechte incasso invullen waarbij de incassant daarna moet aantonen dat hij met toestemming van jou een bepaald bedrag heeft afgeschreven van je rekening

    BeantwoordenVerwijderen