maandag, november 06, 2006

Hypothekenwijsheid

Telefonische colportage
Regelmatig krijg ik telefoon van bedrijven die mij de juiste hypotheek willen aanbieden. Dat zeggen ze niet, nee ze willen samen met mij mijn hypotheek opnieuw bekijken.Ik zeg dan meestal maar één ding, namelijk: “De vereniging Eigen Huis” heeft mij geadviseerd bij mijn hypotheek. Dit antwoord is meestal ook het einde van het gesprek. Tegen de VEH kunnen ze niet op.

Vereniging Eigen Huis
Vorig jaar heb ik contact gehad met de VEH over mijn hypotheek. De beleggingshypotheek heb ik omgezet naar de heerlijke ouderwetse betrouwbare transparante annuïteiten hypotheek. Den hypotheek waarbij het maandbedrag gelijk blijft en ik direct aflos op de hypotheek.

Beleggingshypotheken
Vrijwel iedere tussenpersoon wil ze verkopen, er valt fors geld aan te verdienen. Niet voor de consument, want slechts 4 op de 20 is na 30 jaar hypotheekvrij.De meeste winst is voor de verzekeraars en tussenpersonen.

Ruzie tussen verzekeraars en verkopers (tussenpersonen)
De Vereniging Consument & Geldzaken kondigde vrijdag een groepsclaim aan tegen verzekeraars in verband met dure beleggingspolissen. Tussenpersonen zijn woedend op verzekeraars.
Het Verbond van Verzekeraars stelt voor om provisie-inkomsten eerder dan in oktober 2009 al transparant te maken.
Volgens tussenpersonen zijn de provisie-inkomsten slechts een onderdeel van het gebrek aan transparantie bij beleggingsverzekeringen en krijgen tussenpersonen op deze manier de zwarte piet toegespeeld.

Blij met de ruzie
Ik ben blij met de ruzie. Blij met het bekend maken van te hoge tarieven. Ik hoop dat meer mensen niet te snel in een hypotheek stappen. Liever een hypotheek afsluiten via de VEH.
Het is iets lastiger afsluiten, maar dan weet je dat je niet bij de neus wordt genomen.

Update: Tros Radar site video over beleggingsverzekeringen.
Advocaat Schonewille onderzoekt mogelijkheden om te procederen over woekerpolissen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen