zondag, november 19, 2006

Onderhoudsbeurt Peugeot Ludix Elegance

Omdat er vaak gezocht wordt naar kosten van de scooter, volgt nu een overzicht van de totale kosten voor het hebben en onderhouden van Peugeot Ludix Elegance.
Afgelopen donderdag heb ik de scooter na de 10.000 kilometer onderhoudsbeurt opgehaald bij de fietsenmaker.

Huidige kosten afgerond op hele euro's = 2.718 = 0,26 per kilometer bij 10.311 kilometer.
1584 - Aanschaf.
49 - bijkomend kabel slot
13 - schijfremslot
140 - Datatag tegen diefstal, een rustig gevoel.
96 - Unigarant W.A. verzekering 1e jaar
42 - Unigarant W.A. verzekering 2e jaar
72 - Rekje voor achterop, inclusief plaatsen
23 - voor pech onderweg, extra bougie, reparatiedoos banden, Bedo pomp trapvoet
55 - Kenteken , Schouw, Veendam en fietsenmaker.
34 - Motorhandschoenen
133 - Grote beurt 5000 kilometer en weghalen van per ongeluk olie in de bezinetank, inclusief thuis ophalen.
180 - tweede grote beurt, inclusief luchtfilter, bougie, Doppler snaar, op mijn verzoek 2 nieuwe binnenbanden, plaatsen van een spatlap achterop.
4 - twee keer een lamp aan voorkant vervangen. 1 x doorgebrand, 1 x heeft de lamp een hek geraakt.

Verbuik olie en benzine 433 euro:
Olie, 1 liter per duizend kilometer = 55 euro.
Benzine, 378 euro = 289 liter.

---------------
De scooter rijdt geweldig, wat ik absoluut niet had verwacht, immers ik ben met moeite de scooter gaan gebruiken als alternatief voor de auto, openbaar vervoer woon-werk verkeer. Dankzij de mindere hoeveelheid stoplichten, geen files op de fietspaden is de scooter een goed alternatief.

Omdat ik enthousiast ben over de scooter, gebruik ik hem nu overal voor. Jammer dat navigators niet voor scooters gemaakt zijn.

----------------
De fietsenmaker vertelde me, dat veel fietsen en brommers gerepareerd staan te wachten op de eigenaars. Soms is het geldgebrek, soms is het: hij staat wel goed bij de fietsenmaker. Het kan voorkomen dat fietsen en brommers maanden staan te wachten.

2 opmerkingen:

  1. Die kosten vallen best mee, zeker als je het vergelijkt met wat je voor een auto allemaal kwijt bent! Ik doe zelf nog steeds alles op de fiets, dan heb ik meteen mijn dagelijkse portie beweging te pakken.

    En over die navigator. De Garmin kan ook op een motor geplaatst worden, dus op de scooter moet dat vast ook wel lukken. TomTom heeft er ook een voor op de motor, maar die is niet echt stevig. Onze garmin kun je trouwens ook instellen op "fiets/brommer".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is mooi Twanneke, alleen zal ik er nog even financieel over denken.
    In 2003 heb ik bij de Aldi een navigator aangeschaft. Die doet het nog goed, alleen de antenne zit apart bevestigd.

    Ik bedoel op de scooter, de fietspaden zijn niet goed aangegeven.

    BeantwoordenVerwijderen