donderdag, november 02, 2006

Regenton

Een regenton komt nog dit jaar in de achtertuin. Het is een oplossing die uit nood is geboren, maar ik ben stiekum wel blij mee. De besparing op water is volgens Milieu-centraal 10 euro per jaar.

De huis-hemelwaterafvoer aan de tuinzijde was afgebroken. Even verder bij de schuur bleek al gravende op 70 - 75 cm onder de grond, de hemelwaterafvoer ook op springen te staan.
Het zou goed voor mijn conditie geweest zijn wanneer ik zelf dat stuk had gegraven, maar nee, ik had gelukkig hulp. Mijn medewerkzaamheid bestond uit cateren, vragen, in de weg lopen enz.

Vanmiddag kwam het advies: Als je de hemelwaterafvoer tussen de schuur en het huis niet meer doorverbindt, maar een regenton neerzet, dan bespaar je op water en een hoop werk en veel materiaal.

Goed advies, gelijk ben ik op zoek gegaan naar regentonnen. Ik vond een aardig exemplaar en vertelde dat.
Commentaar: " Die dingen moet je niet kopen, die kun je krijgen. Er worden veel kassen afgebroken, daar komen prima tonnen vandaan. Als je die tonnen fraai bewerkt heb je een leuke ton."

Ik zei nog, maar een mooie houten ton, is dat niet mooi, terwijl ik me meteen bedacht dat hout ook jaarlijks bewerkt moet worden. Een te grote ton kan niet op deze veengrond.


Maar kennelijk heb ik niets in te brengen, ik krijg een gratis regenton, die wordt voor me geplaatst. Ik zal mijn best doen om die te verfraaien. Hiernaast staat een fraai geschilderde regenton. De regenton komt van Andrelon, is eerst beschilderd met olieverf en is daarna afgelakt, zo vertelde de eigenaar me.

De totale kosten inclusief een paar zakken zand en tuinaarde is nu 41,50.
Alleen de kosten voor reparatie sierbestrating nog. Dat is een uur werk voor een bevriende stratenmaker, die ik wel goed betaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen