zondag, november 12, 2006

€urodrilboek

Op Vara.kassa.nl, radiouitzending van donderdag 2 november 2006 is het €urodrilboek geschreven door Drs. Casper van den Broek.
Drs. Casper van den Broek is sinds hij 7 jaar terug hiermee begon gelukkiger geworden, hij heeft nu meer tijd voor zijn kinderen.

Enkele zinnen uit deze uitzending:
Er zijn tientallen van dit soort boeken. Het bijzondere van dit boek is dat personal finance, koopsompolis, beleggingen, zijn samengevoegd.
Bovendien is het een trainingsboek naar militair voorbeeld, helder, uniform, strak en duidelijk. Financiele planning wanneer je bewust gaat kiezen en er bewust mee om wil gaan. Iedereen doet dat op zijn of haar manier

Dit boek voegt beide samen: consuminderen en personal finance. Je moet afscheid nemen van je oude uitgavenpatroon.
Het trainingsboek beschrijft twee afscheidsrituelen: "neem 100 euro en ga die over de balk smijten, niet met een etentje, koop bijv. alleen hamburgers of alleen kleurpotloden".
Het uitgangspunt zoals in het lied van Queen ‘I want it all, I want it now’ is geen goed uitgangspunt.
Eerste lessen gaan over investeren, een abonnement nemen op bibliotheek en de aanschaf van een electronisch noteboekje van twee tientjes, bij de drogist, waar je alle prijen in opschrijft of welke boeken je wilt lezen.

Misschien moet dit al op middelbare school geleerd worden in plaats van door je ouders.
Brits onderzoek heeft geleerd dat kinderen met financiele opvoeding op zijn 35e 50.000 euro rijker zijn dan mensen zonder financiele opvoeding.

-------------
Verrassend dat er nog meer van dit soort boeken geschreven worden. Een trainingsboek, het zal best ergens goed voor zijn. Maar zijn er al niet voldoende van dit soort boeken?

2 opmerkingen:

  1. Sinterklaas kwam vroeg dit jaar en bracht dit boek voor me mee. Ik heb het dus gekregen en ik moet zeggen dat ik het beter vind dan wat ik tot nu toe heb gelezen. Eens een andere, verfrissende kijk op besparen. Niet dat die andere boeken zo slecht zijn, absoluut niet, maar een nieuwe kijk is nooit weg.

    Persoonlijk heb ik er veel aan en vooral het streng sparen wil ik proberen vol te houden.

    Groetjes, Kirsten
    (voorheen; rijk met weinig)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Kirsten, leuk om iets van je te lezen.
    Ik zal jouw mening toevoegen aan de log.

    BeantwoordenVerwijderen