donderdag, november 30, 2006

Zullen we met mijn auto?

Mijn auto, Nissan Micra, rijdt zuinig. Die auto van jou slurpt benzine. Ok, zei ik.
Wil jij voor mij vandaag in mijn auto rijden?

@#%#@$!!! dacht ik.

Prima zei ik en opgewekt toerde ik de 150 kilometer naar een familiebegrafenis.

Wat zo de verschillen zijn?
In kleine auto's heb je geen toerenteller, er zit geen klok in de Nissan Micra, de stoel is minder ruim en breed.
Ondanks dat er weinig wind was, moest ik vanmorgen toch wat bijsturen.

Ik zie tenminste de voor en achterkant van de auto, wat een stuk prettiger in parkeert.

De rest van de dag:
Geen idee wat de benzinekosten geweest zijn. Ik heb 300 kilometer gereden, een soort familie reunie meegemaakt.

Zondagmiddag gaat mijn broer definitief naar de vakantiebungalow in de Achterhoek. Een andere zus heeft ook haar vakantiebungalow aangeboden. Wat een fantastische familie heb ik toch.

De officiele aangetekende brief is vandaag verstuurd aan zijn zoon, met daarin de woorden: Je krijgt twee maanden om te vertrekken, doe je dat niet dan zal ik genoodzaakt zijn gerechtelijke stappen te ondernemen.
Je kunt hulp krijgen voor het zoeken naar een huis, alleen moet je dan wel bellen of schrijven met een van je ooms of tantes.

Wil je hulp om van de drugs af te komen, dan kun je een brief aan je vader schrijven.

Update: maandag 4 december is mijn broer tijdelijk verhuisd naar het oosten van het land.

4 opmerkingen:

  1. Ik rij in een Chevrolet Matiz, en ik heb wel degelijk een klok, toerenteller en comfortabele kuipstoel ;-)! Kleine auto's hebben nadelen, zoals bijvoorbeeld iets meer lawaai en iets minder vermogen. Maar het ligt aan het type of de wegligging goed is, niet aan de grootte.

    Het grootste nadeel van een kleine auto is de inschattingsfout van andere automobilisten. Je wordt voortdurend ingehaald door mensen die vlak voor je hun snelheid weer laten vallen. Tegenwoordig kan elke auto 120 op de snelweg, ook een Suzuki Alto. Dat valt me altijd extra op als ik een poosje in de grote auto van mijn ouders gezeten heb. Dan kan ik zelfs rustig 110 rijden zonder dat ik veel ingehaald wordt.

    Maar goed, het ging over zuinig rijden en comfort. Ook dat is niet helemaal afhankelijk van de grootte, maar bijvoorbeeld ook van de leeftijd van de auto. De daewoo Matiz die ik hiervoor had was ook redelijk zuinig, 1 op 13 ongeveer. Deze rijdt 1 op 15 en ik rij nog steeds heel veel stad en korte stukjes. Ik denk dat ook deze over een jaar of 4 weer 1 op 13 zal rijden. De bezuiniging die het meest telt is die op verzekering en wegenbelasting. Als je meer kilometers maakt is het gewoon slimmer om op gas te gaan rijden, maar voor mij zijn de vaste lasten de grootste kostenpost, en dus ook de grootste bezuiniging.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chevrolet Matiz ziet er leuk uit en je rijdt een Chevrolet. Dat is ook wat meer luxe en toch een redelijke prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een vrij nieuwe Micra, die is toch echt veel zuiniger dan de auto van de meeste mensen die ik ken. Weet niet uit welk jaar jouw micra komt, en of zoiets dan veel scheelt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Destijds had ik een grote Mazda. Nu heb ik een Toyota Aygo. Ik rij volgens het nieuwe rijden.
      Een micra is voordelig. Rijden is vooral kijken maar je gaspedaal.

      Verwijderen