zondag, december 10, 2006

Kersttakken en tomatensoep

Gisteren, tijdens mijn bezoek aan de vakantiebungalow in de Achterhoek, werd een den omgezaagd en in kleine stukjes gehakt.

Veel takken van deze Spar of Den, zijn meegegaan naar huis.
Komende zaterdag ga ik op vakantie, minder lang dan de oorspronkelijke verwachting. Maar dan toch, eindelijk even er uit. Lekker doen waar ik zin in heb, luieren en genieten in een mooi hotel in Turkije.

Al enkele jaren ben ik met de kerst en oud/nieuw niet thuis. Nu kom ik de dag voor kerst weer thuis, maar de kerst zelf ben ik bij familie, oud en nieuw vier ik met vrienden.
Ik heb dit jaar ondanks de periode dat ik niet op vakantie ben, niet de behoefte om mijn huis in feesttooi te zetten. Waar ik vooral behoefte aan heb is om niets te doen, gewoon dingen doen die ik leuk vind en uitrusten.

Zoals vandaag, stapels kranten en tijdschriften weggewerkt. Van de vroege morgen tot in de avond gelezen. Ik vergeleek het met vroeger, toen ik de hele zondag studeerde en tussendoor ging zwemmen, wandelen of strijken. De hele zondag het bordje: " don't disturb" .

Zelfs heb ik vluchtig ik het tijdschrift "Lekker in het leven" doorgekeken, een soort Margriet of Libelle uitgegeven door fabrikanten voor gezinnen.
Recepten staan er in met kant en klare producten. Het recept van de soepprodcuten van Honig, voor een tomatensoep in 10 minuten.
Ha, ha, volgens mij moet je die kant en klare pakjes soep al zo-wie-zo, vele minuten laten doorkoken op zacht vuur.

Zou dat echt handig zijn, zo'n pakje? Er zit onder andere in:
zetmeel, tarwebloem, suiker, zout, lactose, geharde plantaardige olie, smaakversterkers (E621, E635), voedingszuur (citroenzuur).

Dat is totaal anders dan een snelle tomatensoep zoals ik die maak en zou het echt sneller zijn:
Open een paar blikjes tomatenpuree, voeg wat water toe en een bouillonblokje en breng dit aan de kook, voeg wat gedroogde peterselie of peterselie uit de vriezer toe. Maak op smaak af met een scheut room of koffiemelk.

Ik wil wedden, dat dit recept net zo snel is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen