vrijdag, december 08, 2006

Comfort Card leent niet altijd

Afgelopen week heb ik, op verzoek van de Consumentenbond, in diverse winkels de prijzen genoteerd van wasmachines.

In een Media Markt maakte ik van een afstand het volgende mee:Een hoogbejaarde vrouw waarvan je kon zien, dat ze kampioen consuminderaar is met goed gekamde haren en scheef afgesleten schoenzolen, was met haar zus in de winkel. Ze wilde voor een wamachine winkelkrediet. De verkoper adviseerde haar om beslist geen lening in de winkel af te sluiten en vertelde haar over de hoge rente. Hij vertelde dat ze beter bij een bank een lening kon afsluiten.

Na 10 minuten kwam de fax van de kredietmaatschappij met de mededeling, dat mevrouw helemaal geen lening kon afsluiten. Ze vroeg vervolgens naar leasen.
Ik kreeg het met de vrouw te doen, en schreef op een stuk papier mijn naam en telefoonnummer en wilde aan haar vragen of ik haar kon helpen, immers ik had gelezen op de weblog van Schuldige dat je voor weinig geld op Marktplaats aan een wasmachine kon komen.

Nadat ik klaar was met het prijzen bleef ik geïnteresseerd... in mijn papieren kijken, wachtend op een kans.
Gelukkig, eindelijk en na adviezen van de verkoper, deed de zus het aanbod om geld van haar spaarrekening te halen en hiervan een wasmachine te kopen. Het overboeken van een spaarrekening naar een betaalrekening duurt even, maar daarna was het ok.
De verkoper zei dat een lening bij haar zus vast veel voordeliger was en absoluut de beste oplossing.

De vrouw blij, de zus blij, dat ze de juiste beslissing had genomen en vooral de verkoper blij met de oplossing. De vrouw wilde geen aanvraag doen via de bijstand. Dat kan ik me best voorstellen. Haar inkomen bestaat uit alleen AOW en een klein pensioen. Dat is geen vetpot.

2 opmerkingen:

  1. ik vind het heel erg netjes, hoe die verkoper het opgelost heeft en het beste voor die vrouw wilde (dus geen rente hoeven betalen).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die verkoper is een bijzonder mens.

    Doet me goed dit soort verhalen te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen