vrijdag, januari 19, 2007

De hypotheek slechts voor de helft afgelost

Ruim 50.000 pond moest het gezin aflossen en het lukte slechts voor de helft.

De man kocht een keer een huis en knapte dat langzaam op. Daarna verkocht hij dat huis door en maakte een winst van 10.000 pond.
De eerste keer had hij al moeite met het opknappen en het doorverkopen.

Keer op keer liet hij mogelijkheden om een ander huis te kopen en op te knappen aan zich voorbij gaan. De mogelijkheden waren er, maar hij vond het te moeilijk, te lastig en nog een heleboel meer. Jammer, omdat hij op het laatst een huis vond, waarmee hij makkelijk 30.000 pond winst mee had kunnen maken.

De vrouw probeerde het met de verkoop van baby-manden. De baby-mand vulde ze met actuele zaken van dit moment, zoals een krant, een boek.
Verkooptechniek bezat ze niet. René Carayol probeerde haar betere marketing en verkoopmethoden te geven, aan de hand van gemaakte videobeelden tijdens een eerdere verkoop.
Toch was ook dit niet voldoende. Het ontbrak de vrouw aan zelfvertrouwen en wilskracht.
Wat wel goed lukte was het consuminderen.

Omdat ze een vakantie belangrijk vonden, wisselden ze hun huis met die van een ander gezin. Tijdens de vakantie in dit andere huis vonden ze uitstapjes naar gratis musea, ze kookten zelf. Ze gaven geen penny meer uit dan ze thuis uitgegeven zouden hebben.

Consuminderen is eenvoudiger dan het zelf starten van een bedrijf, of zelfs het verkopen van baby-manden. Voor het ontdekken van je eigen mogelijkheden om geld te verdienen, te handelen, het gat in de markt ontdekken, daarvoor moet je een stap uit je vertrouwde omgeving zetten. Dat kan gemakkelijker fout gaan, dan bij consuminderen.
Dit echtpaar werd geadviseerd bij het ontdekken van hun eigen mogelijkheden om geld te verdienen, toch durfden ze het keer op keer niet aan.
Het probleem was ook, denk ik, hun achtergrond. Ze vonden een donatie aan goede doelen belangrijker, dan om geld bij zich te houden of rijker te worden. Geld delen gaf hun een goed gevoel.

Wanneer dit gezin nog 2,5 jaar doorgaat met consuminderen, dan is het huis ook afgelost.

Ik kreeg kromme tenen toen ik zag, hoe ze kans op kans aan zich voorbij lieten gaan. De onzekerheid van het stel. Het gebrek aan economisch denken.
Ik weet dat meestal de dingen waarbij je je het meest ergert aan een ander, kennelijk ook de zwakke plek in jezelf is. Ik mag weleens gaan nadenken, hoe het komt dat ik kans op kans aan mij voorbij laat gaan of heb laten gaan.

5 opmerkingen:

  1. Voor mij is duidelijk dat Verkopen een vak is, niet wat iedereen er maar eventjes bij kan doen.

    Het moet ook bij je passen om te kunnen verkopen, commercieel te kunnen denken.

    Dat past duidelijk niet bij dit gezin. Het doel was hen opgelegd en niet zelf uitgekozen. Daardoor liep het ook spaak. Uiteindelijk was het helemaal niet zo ontzettend belangrijk om snel van je hypotheekbetalingen af te zijn.

    Maar 1000 pond per maand kunnen bezuinigen!! Dat gaf mij wel het gevoel dat ze het "ruim" hadden voor dit programma begon. En bij iemand die al helemaal op de basis zit, zo'n programma tamelijk frusterend over kan komen. Wat zijn de opties dan nog?

    Ja..ik zat ook met kromme tenen toen hij die kans van 30.000 pond maar liet gaan, want het was teveel "gedoe"...

    En net als jij gaf het mij een nieuwe impuls om te kijken welke kansen IK laat gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het ook opvallend dat elke keer als de man bij zijn vrouw te rade ging bij een risicovolle beslissing, deze niet door ging. Zette me aan het denken over de invloed van de raadgevers op het pakken van kansen. Ik heb zelf zowel behoudende als ondernemende mensen in mijn omgeving en merk dat ik bij het aangaan van risico's toch meer heb aan de raad van die laatste groep. Hoe is dat bij jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Heb de uitzending van 'did they...' niet gezien, wel de oude aflevering. Hoe is het met Dan en Lucy afgelopen? Ik ben erg benieuwd..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Citroenvlinder, ze hebben zich toch zelf opgegeven om mee te doen?

    Je hebt gelijk, dat verkopen een vak is, maar wanneer ze wat meer onafhankelijk en zelfbewuster was geweest?

    @Cleo, Vorige week, bij het vorige echtpaar, zei Rene, dat het vaak kwam door de verborgen agenda's van anderen. Hij had het toen meer over voor je eigen mening uit komen en doorgaan.

    @Wendy, Ik weet niet wie die mensen zijn. Ik ben slecht met namen. Jammer, dat je het niet hebt gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de samenvatting. Ik heb niet BBC 1 of 2, maar wel BBC Prime. Nu weet ik tenminsteof het lukte en wat ze ondernomen hebben.

    Groet. Marie B.

    BeantwoordenVerwijderen