zondag, januari 21, 2007

Huizenprijs 5,9% gestegen

In 2006 zijn er 1,5 % meer woningen verkocht . De best verkochte woningen zijn de vrijstaande woningen, de twee-onder-een-kapwoningen en de tussenwoning.

De vraag naar woningen is gestegen met 1,5%. De gemiddelde prijs van een woning ging omhoog met 5,9 %.

Volgens een artikel in Trouw van 1,5 week terug zijn er steeds meer starters die sparen, of ouders die helpen, voordat ze een huis kunnen gaan kopen. Dat is vaak de enige mogelijkheid om een eerste huis te kunnen kopen.

Een aantal jaar terug hoorde ik veel hypotheekverkopers aanbiedingen doen om een deel van de overwaarde te gebruiken door een extra hypotheek en dat geld te gebruiken om te beleggen.
Kennelijk heb ik afgelopen jaar 5,9% extra gespaard. Dat is meer dan op mijn spaarrekening.
Het is een lekkere vorm van 'slapend rijk worden'.

Vandaag vertelde ik mijn broer, dat het heerlijk is om in een vrijstaand huis te wonen. Veel rustiger en ruimer. Alhoewel ik ook heerlijk woon in mijn tussenwoning dichtbij de weilanden en de grote stad, zou ik het niet verkeerd vinden om lekker rustig buiten de bebouwde kom te wonen. Mijn broer was het met me eens, dat ik dat vrijstaande huis verdiende. Lief gezegd, maar daarmee heb ik geen vrijstaand huis. Ik vraag me nog steeds af hoe krijg ik de schaapjes tijdig op het droge.

2 opmerkingen:

  1. Starters moeten sparen of bij hun ouders aankloppen, omdat ze anders geen huis kunnen kopen?

    Starters willen ook meteen een huis. Een appartement of een flatje is vaak niet goed genoeg. Het moet meteen groot, lux en liefst nieuw. Geen wonder dat ze dat niet zomaar kunnen betalen.

    En dan nog? Is het zo'n ramp als je niet meteen een huis kunt kopen? Er waren tijden dat je eerst bij de ouders in woonde, of je je huwelijk uitstelde zodat je nog wat langer kon sparen.

    Ik begin me een oude z*k te voelen, maar echt: je bent niet zielig als je niet meteen je droomhuis kunt kopen. Begin met wat je wel kunt betalen en bouw wat op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ja, ik ben ook na de scheiding begonnen op 3 hoog achter. Nadat ik meer kon betalen, kon ik het huis nog niet aan de straatstenen kwijt, omdat de gemeente besloten had de huizen op " termijn" te renoveren.
    Toen het besluit kwam dat ik uitgekocht kon worden, had ik geluk dat ik deze tussenwoning kon kopen.
    Nu kan ik dit huis niet eens kunnen kopen, ik zou de hypotheek niet rond kunnen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen