zaterdag, januari 27, 2007

Overgestapt naar Energiedirect



Afgelopen week heb ik de overstap gemaakt naarEnergie-direct.

Ik was al lid van United Consumers, maar ik heb kenbaar gemaakt over te willen stappen naar Energie-direct via Energie vergelijk.
De Consumentenbond heeft eerder geschreven de concurrentie toe te juichen, dat zorgde er mede voor dat ik de overstap heb gewaagd.

Lees ook het artikel in de AD en het artikel in Energiewereld.

Er zijn veel klachten over Energiedirect op onder andere het forum van Tros Radar.
De meeste klachten gaan over het beltarief met de helpdesk van € 0,70 per minuut,
De bereikbaarheid, het willekeurig afschrijven van termijnbedragen. Wanneer je 1 dag te laat bent met betalen zou incassobureau Intrum Justitia meteen ingeschakeld worden.
De eindafrekening komt op willekeurige tijden en zou niet kloppen.


Ik ontving al korting op energie via gezamenlijke inkoop van United Consumers, maar nu dan nog voordeliger via Energie-direct.
De beste besparing begint natuurlijk bij je eigen energieverbruik, maar een beetje minder betalen is helemaal fantastisch.



Hoe gaat dat nou precies, dat overstappen:
1. Vergelijk je prijs op Energie vergelijk. Een eerlijk vergelijk, omdat gevraagd wordt naar je energieverbruik. Op basis daarvan kun je vergelijken met jouw energieleverancier.

2. Via de link op de site Energie vergelijk meld je je aan bij Energie-direct. Op die manier steun je de website Energie vergelijk.

3. Je krijgt een e-mail van Energie-direct met de Algemene voorwaarden en een voorbeeld opzegbrief in Word. Blijkens deze e-mail ga je een contract aan van een jaar, tevens wordt er gewezen op de wettelijk verplichte afkoelperiode van 7 dagen.

4. Er is iets raars aan de hand: Contract van een jaar en volgens de algemene voorwaarden een opzegtermijn van 30 dagen. Voorlopig interesseert me dat minder, want ik ben blij met de besparing, maar vreemd is het wel. Toch ga ik er een e-mail aan wagen.

5. Je schrijft je huidige energieleverancier " de opzegbrief", in mijn geval is dat United Consumers , je bedankt hun voor de geleverde diensten en vermeldt de reden van de overstap.
Omdat United Consumers vooral bestaat, dankzij het internet, mocht ik de opzegging ook doen per e-mail en ik heb gevraagd om een bevestiging.

6.United Consumers reageerde met de volgende mededelingen:
-"Het is belangrijk dat de levering van energie ondanks uw opzegging ononderbroken doorgaat. Wij blijven u van stroom voorzien tot dat een andere leverancier de energielevering overneemt."
-"U hoeft zich alleen maar aan te melden bij een andere leverancier wat u al heeft gedaan.
Zodra wij de meterstanden en een einddatum ontvangen van uw netbeheerder, zullen wij de eindafrekening opmaken en naar u toesturen.
U zit bij United Consumers niet vast aan een contractdatum hierdoor kunt u elk moment overstappen naar een andere leverancier. "

2 opmerkingen:

  1. Je kan ook een energievergelijking maken op www.energievergelijken.nl. Daarop staan veel meer energieleveranciers en ze hebben goede support doordat ze iedereen kennen bij de energiebedrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, erzijn er nog veel meer. Destijds ging ik uit van de door de NMA goedgekeurde sites, die stonden toen op hun website. De goedgekeurde sites staan nu, meenik op Consuwijzer.

    BeantwoordenVerwijderen