maandag, februari 12, 2007

Knolselderij

Het kleine deel moestuin waarover ik het een en ander te zeggen heb, is omgespit. Een paar aardbeienplanten staan er nog.
Het moet gezegd, ik hoef geen aardbeienplanten. Ik heb liever de ruimte om voldoende groente te eten. Maar ok, ik heb niet alles te zeggen.
De grond is ook niet door mij omgespit.

De vier knolselderijen of selderijknollen, dat is mij om het even, zijn er uit gehaald. Wat moet ik in mijn eentje ineens met vier van die grote selderijknollen?
Een heb ik er weggeven, een heb ik er aan iemand beloofd, nu heb ik er nog twee over:

Vanavond heb ik eens rondgesnuffeld op internet, waaronder De low budget-keuken en via Google kwam ik een recept van Jamie Olivier tegen:
Nou ben ik behoorlijk eigenwijs en met 9 werkuren op een dag pas om half 7 thuis.
De knol heb ik aan de buitenkant gewassen, door de helft gedeeld en in de snelkookpan gekookt. Ik wist totaal niet hoelang dat moest, ook vergat ik op de klok te kijken. Toen ik dacht, nu zal die wel redelijk gaar zijn, heb ik hem er uit gehaald. Hij was nog behoorlijk hard. De schil er afgehaald, in blokjes gesneden en het recept redelijk gevolgd. Tijm had ik niet meer maar nog wel Herbes de Provence, wat knoflookschilfers, een half blokje bouillon. Terwijl alle ingrediënten in de wok, stonden te pruttelen, heb ik snel de was weggewerkt en de douchemuren nog een sop gegeven.

Vlees lag nog in de vriezer, maar ik vond nog een pakje pindasaus uit het kerstpakket.

Al met al, was het best lekker, terwijl ik het at tijdens het kijken naar het nieuws van half 8.

5 opmerkingen:

  1. Zo'n knol is inderdaad enorm. Wij draaien het meestal door de snert (in onze onvolprezen hooikist). Het vult de soep en is erg lekker. Als je de knol in dobbelsteentjes snijdt voordat je het in de pan doet, dan is alles een stuk sneller gaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @t.f.d.soof, een hooikist is een goede optie. Ik vond dat ik gisteravond door het koken en de wok, maar veel gas verbruikte.
    Aan de andere kant, ik ben nog niet gewend aan dat 9 uur werken op een dag en hoe ik dat combineer met schoonhouden huis.
    Ik ga vanavond gewoon schoonmaken, ook al ben ik pas om halfnegen klaar.
    Ik heb nog geen nieuw schoonmaakritme te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LowBudget keuken? Da's een goed idee! Ik zal gelijk eens op die website gaan rondsnuffelen. Kan wel wat goedkope (en gezonde!) inspiratie gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo , Ik gebruik de knolselderij altijd rauw.
    na het schoonmaken doe ik hem raspen met wat peper en mayonaise heb je een heerlijke selderijsalade en met wat stukjes gerookte kip (ik rook altijd zelf kip als deze in de aanbieding is.)en blikje mandrijntjes een je hebt een heerlijke maaltijdsalade op een broodje.
    groetjes alice

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Alice, lekker recept lijkt me dat. Maakte ik vroeger ook vaak.

    @Twentysomething, ik ga je linken. Ik hoop voor je dat voordat thirtysometing bent, je uit de schulden bent en een topjob hebt

    BeantwoordenVerwijderen