zaterdag, maart 03, 2007

Agressieve verkooptechniek Keukenconcurent

Vorige week vrijdagavond was ik, na het interieuradvies bij de keukenconcurrent in Wateringen.
Afspraak maken
Keurig netjes eerder die week een afspraak gemaakt met een verkoper die mij nog herkende van een jaar eerder toen ik de keuken kocht.

Start van het gesprek
Helemaal relaxed, na de mooie rit op de scooter door het overgebleven stuk Midden Delfland, kwam ik aan bij de keukenzaak. Nu moet ik eerlijk zeggen, een scooter verkoopt niet. Het draagt niet bij aan persoonlijke marketing, daarom had ik hem iets verderop neer gezet, me ontdaan van alle overbodige kleding, een extra kam door het haar en keurig netjes liep ik naar binnen. De verkoper herinnerde zich dat ik een jaar eerder ook op de scooter kwam en ik complimenteerde hem met zijn geheugen. Hij maakte mij complimentjes, zoals dat hoort om de klant op het gemak te stellen. De klant maakt complimenten terug en zo raakt de sfeer opperbest.
Hij had door hemzelf aangeschafte en betaalde kant en klare lasagne opgewarmd en opgegeten. Kennelijk krijgt hij van zijn baas geen eten, maar dient daar zelf voor te zorgen.

De verkoop
Graag wilde ik nog een afwerklat en een dressoir en een losse kast aanschaffen van hetzelfde materiaal. Ook wlde ik een trolley, zoals me was geadviseerd door de interieuradviseur.
Ik vertelde wat ik wilde, we liepen de zaak door. Hij vertelde over de vele mogelijkheden.

Prijsopgave
Hij ging een prijsopgave doen en kwam daarbij uit op ruim 4000 euro. Ok, niets aan de hand, zou je denken. Maar dat maken van de prijsopgave, dat gaf bij mij de eerste irritaties:
- Hij zei dat mijn keuken in de prijsklasse 2 was.
--- Mijn gedachte, so what, ik heb dat ding toch al, ik heb toch duidelijk gemaakt wat ik wil, wat zeur je nu toch over die prijsklasse. Ik pakte zijn boek er bij en ging vragen stellen over alle prijsklasses en vroeg aan hem waarom die prijsklasse nu opeens zo belangrijk was.

- Hij zei, mijn keuken is in de kleur rood beuken.
---Mijn gedachte, hé ik dacht dat het kersenhoutenkleur was. Ik pakt mijn vroegere prijslijst er bij en ging kijken bij de specificaties.
- Zijn reactie:HIj vond dat vervelend, sprak er over heen, begon mijn aandacht direct af te leiden om over andere dingen te beginnen, zoals lade-remmers, of ik die wilde.
--- Die laderemmers wilde ik wel, ik schoof achterover en ik weigerde verder in te gaan op overbodige vragen en gedoe. Ik verwachtte niet anders of hij zou ze er bij berekenen.

Na lange tijd en veel rekenmachine werk was hij klaar. Hij kwam uit op een bedrag van 4000 euro en leunde achterover. Ik wachtte af, want eerder was ik in Woerden bij de keukenconcurrent geweest en deze man begon direct over de korting.

Hij vroeg wat de prijs was waarvoor hij me binnen kon houden als klant. Ik zei: 2800 euro.
Hij liep naar zijn manager. Kwam terug en zei, dat de prijs akkoord was. Op dat moment begonnen bij mij alle bellen te rinkelen! Zo snel terug, ik heb vast een te hoge prijs genoemd. Ik had lager moeten bieden. Ik was al flink geïrriteerd, door dat onvermijdelijke handjeklap. Dat gedoe. Ik houd hier niet van, maar het hoort bij de Keukenconcurrent.

Hij vertelde dat hij de lade-remmers er nog niet bij waren berekend. Wow, dacht ik, eerst zeuren tijdens het maken van de prijsopgave, mij doen voorkomen dat hij die lade-remmers er bij berekent. Een totale prijsopgave meedelen, zonder details te tonen, terwijl hij, bij het maken van de prijsopgave, iedere keer over onbelangrijke bijzaken begon. Komt hij nu nog aan 300 euro voor lade-remmers!!!!
Hij zag aan me dat ik zwaar gefrustreerd was. Ik vertelde hem, dat ik verbaasd was over die laderemmers.

Toen kwam het:
Hij zei, dat ik geen serieuze klant was, dat hij 1,5 uur van zijn kostbare tijd had opgeofferd voor me. Dat zei hij, nadat ik was gaan steigeren door die extra prijsopgave van die lade-remmers, nadat de totale prijsopgave al was gedaan. Misschien zag hij aan me dat ik 2800 euro een behoorlijk bedrag vond. Het kan zijn. In ieder geval heb ik mijn jas en tas gepakt en ben de zaak uitgelopen. Een andere verkoper vroeg wat er aan de hand was, terwijl ik naar buiten stapte: "Ik zei, dat gedoe over die kortingen van jullie".

Probleem
Nu heb ik nog geen extra afwerklat in de keuken. Hoe kom ik er aan? Ik heb sterk de behoefte om die bij een andere keukenzaak te halen.

De geadviseerde trolley van interieuradvies kon niet geleverd worden door de keukenconcurrent. Die mag ik zelf maken, ooit.

Update:
De Keukenconcurrent is klantvriendelijker geworden, het lijkt wel of er een andere wind is gaan waaien binnen dit bedrijf. Ook op de TrosRadarsite staan minder klachten.

6 opmerkingen:

  1. haha en een laderemmer kost bij de ikea geloof nog geen 5 euro. Stelletje oplichters, maar ik dacht dat dat alleen bij de keukenfirma was waar ik was geweest. Ook zo'n agressieve verkooptechniek.

    groetjes

    M.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @M. Bedankt voor de tip. Stelletje oplichters.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou wij zijn nmet terug van een enerverende middag keukenconcurent.
    Ze maken een keurige offerte en dan kom het onderhandelen Mooi man net iets voor mij.D keuken net 16000 euro en ja wat dacht je 11000 euro mocht ik de gelukkige koper zijn van een mooie kueken .Maar nee wij beslissen nu niet meneer de verkoper.
    Nou de filiaalhouder erbij en ja hoor mooie keuken meneer wat vind u van de prijs ? Nou erg duur maar we beslissen niet nu.
    Nou voor een nog lagere prijs moesten we nu ja zeggen .Wij zeiden wij gaan niet over 1 nacht ijs dus nee nu zeker niet .
    Mijn conclusie is houd zelf voet bij stuk en ga niet gelijk akoord maar denk er over na en kom een week of nog langer maar terug en je komt er wel uit en dan voor de prijs die jou aan staat .Je moet zelf ook zo zijn dat jij je niks aantrekt van een opdringerige verkoper agresief of niet gewoon voet bij stuk houden en denk erover na.Onderhandelen kun je altijd en betaal nooit te veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @goed gedaan. Het bij elkaar sparen van zoveel geld duurt langer.

    Ergste was nog, dat door de keukeninstallateur die de laatste latten plaatste, zei dat Ikea dezelfde kwaliteit heeft.

    .............

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was bij superkeukens in amsterdam villa arena, het viel mijn direct op dat zij niet met kortingen of akties werken. de prijs is zoals de keuken in de showroom staat of zoals hij in de folder staat, de verkoper die mijn uit eindelijk een keuken correct en netjes verkocht, gaf dit ook aan, alleen de keuken is excl verlichting en kraan, het remsysteem zit standaard op alle kasten.

    op een rijtje

    1 gelijk de prijs ( geen kortingen )
    2 nette verkopers
    3 remsystemen, en alles glas helder!
    4 3d tekening en vrijblijvend !!

    Met vriendelijke groet,
    Johan de graaff Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wij zijn zeer agressief benaderd na dat w beslst hadden geen keuken te kopen bij de concurrent wij werden uitgemaakt voor leugenaars en wat al niet 1 gefrusteerde verkoper dat was menner en verrre van eerlijk wat 1 blamage maar nooit geen keuken van de ckeuken concurrent nee liever 1 echte zaak en wat is concurrent dat niet in ieder geval was filiaal baarle nassau tip blijf er weg!!!!!!!! piet klerx doet wonderen perfect

    BeantwoordenVerwijderen