maandag, november 26, 2007

Spruiten met champignons en spekblokjes


Afgelopen week waren de spruitjes in de aanbieding bij Bas van der Heiden. voor 39 cent per pond, waarvan ik twee kilo kocht.
Groenten kopen is voor mij geen gewoonte, ik kan me niet herinneren eerder dit jaar groenten gekocht te hebben, anders dan bijvoorbeeld asperges of champignons..

We hebben ze ook geteeld, maar niet zoveel. Spruitjes zijn gevoelig voor ziekten, rupsen en knolvlieg. We hebben maar een paar planten. Voldoende voor een aantal maaltjes.

Vanavond heb ik de spruiten schoongemaakt en gekookt in de snelkookpan.
Magere rookblokspekjes uitgebakken op een lagere stand in een glazen schaal met deksel in de magnetron.
Een bak champignons klein gesneden en op zacht vuur in een kleine juspan.
Vers geraspte nootmuskaat en zwarte peper uit de pepermolen maakte het gerecht af.
Ik heb slechts de helft gegeten, morgenavond volgt de rest.

Terwijl ik vanavond zittend op de bank en kijkend naar het 6 uur nieuws de spruiten schonmaakte, moest ik plotsklaps sterk denken aan mijn ex-aanstaande-schoonmoeder. Zij woonde in een kleine bovenwoning aan een grote winkelstraat in centrum Rotterdam. Ik kwam van het platteland en zuinig doen was niet echt nodig.
Zij legde me uit dat je slechts alleen de onderkant en een zijblaadje moest schoonmaken. Ik was stomverbaasd, moest je op zulke kleinigheden letten? Vanavond dacht ik sterk aan haar. Ze is al lang geleden overleden. Ik vroeg me af waarom juist vandaag, tot ik wist, oh ja, het is vandaag de verjaardag van mijn ex. Inmiddels advocaat en hij verdedigt criminelen in de rechtzaal, dat doet hij goed. Hij is op zijn plaats in het verdedigen van criminelen. Destijds was hij docent. Mijn schoonmoeder waarschuwde me voor haar zoon. Toen was ik verbaasd, inmiddels weet ik beter.

Ter ere van haar heb ik het afval gewogen. Het totale afval was 304 gram op 2 kilo spruiten.
Kosten: 4 x 39 cent + 0,89 champignons 0.99 spekreepjes = 3,44 voor twee dagen of twee personen.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind spruiten eetbaar, maar het is niet mijn lievelingskostje. Maar zo klinkt het wel weer errug lekker. Ga ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Naomi, ik ben helemaal geen keukenprinses. Ik kan het wel, maar meestal doe ik zomaar wat.
    Bedankt voor je compliment.

    BeantwoordenVerwijderen