vrijdag, december 07, 2007

Bedrijfs-Hulp-Verlening


Bedrijfshulpverlening is verplicht voor bedrijven en instellingen.

Veel sufferdjes zoals ik dragen mede zorg voor de bedrijfshulpverlening.
We hebben het verplichte diploma gehaald en bij een ongevalletje of brand in een bedrijf of instelling verlenen we hulp.

Destijds heb ik zelfs mijn EHBO-diploma hiervoor gehaald. Tegenwoordig hoef ik nog maar een keer per jaar naar een dagje training.
Spannend is het allemaal niet. We staan maar een beetje, 's morgens kijken we al op onze horloges, is deze dag nog niet om? Wat gaat het langzaam. Een collega in de stabiele zijligging leggen, een EHBO-pop reanimeren, een wonddrukverbandje aanleggen, brandje blussen en een ontruimingsoefening daarmee brengen wij die dag door.


Onbaatzuchtig zijn we het absoluut niet, het is verplicht en we doen het met name om het geld, het levert bruto 300 euro op.

9 opmerkingen:

  1. Schuldenvrij levenzaterdag, 08 december, 2007

    Ach denk maar zo die 300€ heb je toch makkelijk verdient dan, als het allemaal zo eenvoudig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Husband moet zes keer een avond per jaar. Zit ook geen onbaatzuchtig idee achter, een maandelijks extraatje op de salarisstrook. En hij mag gratis naar de voetbalwedstrijden bij de club als ehbo-er. Tja.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Schuldenvrij: Wanneer er iets gebeurt iemand onwel wordt, ben ik wel degene die hulp mag/moet verlenen. Ik hou in ieder geval mijn reanimatiediploma op orde.

    @Schuldenvrij, voor hem zijn de voetbalwedstrijden een prettige bijkomstigheid. Heeft hij wel eens schokkende dingen meegemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij heb je ineens reclame op je blog! Het is Braziliaans Portugees en het gaat over geld (=dinheiro). Maar veel verder dan dat kom ik ook niet! Hoe komt dat hier nou?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel, BHV kan ook heel anders. Waar ik werk is het leuk dat er geld tegenover staat, maar dat is niet echt boeiend. We hebben een paar trainingsdagen per jaar en maandelijks oefening. Daar leer je specifieke zaken uit de herhalingscursus nog es wat beter. En we gaan op die herhalingsdagen wel eens met wat meer vuur spelen. En als je niet goed bent voorbereid kan dat best spannend zijn. Het vuur kan zomaar achter je oplaaien weer. Het is altijd jammer als we eind van de dag weer buiten staan.

    Bij de verplichte jaarlijkse ontruiming was het deze keer een simulatie met bommelding. De receptioniste schrok zich helemaal het apelazarus. En we hadden keurig op tijd het pand (ca 400 personene) leeg. :o)

    Het kan wel degelijk, gemotiveerd BHV'en.. maar dan moet je er wel wat van maken. Dat zou het hoofd/coordinator (m/v/nvt) toch moeten weten (en doen). Anders weet je ook vrij zeker dat je die ene reanimatie niet redt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Vreer, veel hangt echt af van de aanbieders. Dat klopt helemaal.
    In een verleden heb ik betere cursusleiders head.
    Misschien moet ik eens klagen bij de organisatie.

    Deze training werd gegeven op een BHV-locatie. Uiteraard hebben wij een keer per jaar de ontruimingsoefening in het pand met 32 verdiepingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Zuinig aan, dat is een nadeel van blogspot. Blogspot is meer onbeschermd dan web-log. Tegenwoordig heb ik nog weinig last van buitenlandse schrijvers.
    Chinezen schreven ook op dit weblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schuldenvrij levenzondag, 09 december, 2007

    Als je je blog eens beveiligd met een code, zodat na elk bericht je die code moet intypen, dan heb je dit probleem van die ongevraagde berichtjes niet, want dat kunnen die scripts niet aan. Is eenvoudig in te stellen op blogspot.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Dat heb ik een tijdje gedaan. Maar echt het is hoogst zelden deze berichtjes. Ik wil de reageerders niet ontmoedigen.

    BeantwoordenVerwijderen