zondag, december 16, 2007

Kraamparty

De kraamparty ter gelegenheid van mijn nieuwe achternichtje werd gisteren gehouden in de grote bedrijfshal van de ouders, tomatenkwekers.

Zij huurden een clown en een gastvrouw in en hadden zo ruim de tijd voor minstens 60 bezoekers. Het was een gezellig feest dat drie uur duurde en waarvoor ik 150 kilometer moest rijden, om de wolk van de 1,5 maand oude en grote baby te zien.

Ik was ook benieuwd naar dit bedrijf dat vanuit de randstad in de buurt van Zwolle is verhuisd. De tomaten deden het niet goed dit jaar. Niet omdat ze niet goed groeiden maar de lage prijzen.

Op een tafel in de feesthal zag ik een tros liggen, waarvan ik dacht dat het misschien plastic namaak tomaten waren. Ze waren mooi rood en zonder plekjes, bovendien veerden ze aardig mee. Bovendien is het nu december.
Tot mijn verrassing hoorde ik dat er nu in december nog steeds trostomaten geoogst worden in de Nederlandse kassenbouw. Dat was vroeger ondenkbaar. De eerste tomaten werden begin april geplukt en in september gingen de planten uit de kassen. Vier mensen snijden de trossen en een persoon weegt ze af. Vijf kilo in een bak, voor prijzen die lager dan die in 2006 zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen