dinsdag, januari 15, 2008

Twee koopsompolissen en twee verzekeringsmaatschappijen

Ooit, in een ver verleden heb ik twee koopsompolissen afgesloten bij twee verschillende verzekeringsmaatschappijen, de Goudse (perfect) en de Fortis ASR (ramp) die nu de einddatum hebben bereikt.

De aanschafprijs van deze polissen heb ik destijds van de inkomstenbelasting afgetrokken. Wanneer ze worden uitbetaald, betaal ik inkomstenbelasting over de uitbetaling.

Aangezien ik werk, nog lang niet met pensioen ga, is het dom om ze nu om te zetten in lijfrente. Zo gaat dat met koopsompolissen. Je stopt er geld in, dat rendeert en dan kun je niet in een keer over het geld beschikken, omdat je dan de belasting te veel spekt en omdat het de bedoeling is als aanvulling van bijvoorbeeld je pensioen. Sommigen hebben zoiets afgesloten als aanvulling op de studiekosten van de kinderen.

Klantvriendelijk is de Goudse verzekeringsmaatschappij: Zij berichtte mij enige tijd geleden, dat ik hem kon overzetten naar een lijfrente verzekering. Ik belde een keer met een gewoon telefoonnummer, kreeg direct iemand aan de lijn en bevestigde door een brief, dat ik de koopsom wilde verlengen totdat ik met pensioen ga.
De Goudse stuurde mij een bevestiging en een herziene polis ondergebracht in het goede fonds Fortis Obam retour. Klaar.

Klantonvriendelijk is de Fortis: Begin oktober ontving ik een brief van mijn tussenpersoon, waar ik al mijn verzekeringen met grote moeite heb weggehaald, omdat elders verzekeren goed en goedkoper kan. Je kent ze wel die aardige tussenpersoonen. Ik belde vergeefs de tussenpersoon.
Ik schreef hem een e-mail, en een week later schreef ik nog een e-mail.
Ik belde een week later Fortis op een duur 0900 nummer en hien een kwartier aan de telefoon zonder contact, dacht aan mijn portemonnee en hing op.
Ik schreef een brief aan de Fortis. Ik kreeg geen antwoord.
Ik belde nog een keer naar het 0900 nummer van de Fortis en veertig minuten later had ik antwoord. De koopsompolis kon niet verlengd worden.
Ik moest een brief schrijven. Ik schreef.
Ik kreeg geen antwoord.
Ik stuurde een aangetekende brief, immers de koopsom verliep bijna.
Ik kreeg schriftelijk een kattebelletje gericht aan de heer Opnieuw Beginnen.
Ik schreef Independer, ik kreeg antwoord van Independer. Ik sloot een nieuwe errug dure polis af via Independer bij DBV. Omdat de expiratiedatum (vervaldatum) inmiddels al was verstreken, heb ik niet meer uitvoerig kunnen kijken welke polis ik kreeg.

Ik moest de originele polis, attestatie de vita (copie identiteitsbewijs door de notaris goedgekeurd), burgerservicenummer en loonbelastingverklaring opsturen.

Twee keer ontving ik een onvriendelijke cryptische brief van Fortis, dat ze -artikel 3.125 verklaring van de Wet inkomstenbelasting 2001 wilden hebben.

Ik snapte hier niets van, nog een keer dat 0900 nummer bellen had ik afgeleerd. Surfen over internet, belastingtelefoon gebeld, brief geschreven aan de belastingdienst, langs geweest bij de Belastingdienst, copie brief van Fortis afgegeven.
E-mail gestuurd aan Independer, maar het was de periode na kerst, iedereen op vakantie en toch moest ik van Fortis tijdig reageren, deed ik dat niet, dan zouden zij opgave moeten doen aan de Belastingdienst en dat koste uiteraard mij wel maar Fortis geen geld.

Vandaag kreeg ik een bericht van de Belastingdienst dat zij zonder nadere uiteenzetting niet duidelijk is wat van de Belastingdienst wordt verlangd.
Eerder deze week begreep ik via een e-mail van Independer dat het artikel iets betrof dat de nieuwe verzekeringsmaatschappij DBV aan Fortis had moeten sturen.

Jammer dat banksparen in deze nog geen alternatief is. Immers ik betaal nu door het afsluiten van deze nieuwe koopsom, kosten, premie risico en allerhande kosten. Jammer, jammer. Gedoe om het in orde te krijgen. Vreselijk.
Zouden ze reageren, waneer ik de Fortis vertel dat ik mijn frustratie hier van me heb afgeschreven? Nee, vertellen doe ik het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.