vrijdag, februari 22, 2008

Tijd voor het moderne dweilen

Het dweilen van de vloeren verdient vernieuwing.

Veel jaren dweil ik de Novilon vloeren in mijn huis. Beneden is het met reliëf en boven is het glad. Het gladde deel is het probleem niet, maar die relëf vloer is lastiger schoonhouden.

Eigenlijk moet ik een keer per jaar met een harde borstel en een middel van KG de bovenlaag er vanaf borstelen. Met schoon koud water nadweilen. Vervolgens een nieuwe beschermlaag opbrengen.Laten drogen en alle meubels weer op zijn plaats zetten.

Regelmatig dweil ik de vloeren. Eerst deed ik dat met een emmer sop. Maar een enkele emmer is niet goed voor de vloeren. Immers het vuil waarmee ik dweilde kwam in verdunde vorm weer op de vloer.
Zo dweilde ik uiteindelijk met twee emmers, maar dat was het toch ook niet helemaal. Twee emmers meezeulen door het huis.

Ik zag de TellSell aanbiedingen voor een stoomapparaat. Bekeek op internet de ervaringen met deze apparaten. Die bleken niet zo best te zijn. Het zag er op tv beter uit dan in werkelijkheid. Het apparaat is te licht voor grote werkzaamheden. De ervaringen van gebruikers van stoomapparaten op de website van Kieskeurig bleek dat alleen de zwaardere, lees duurdere apparaten het beste zijn.

Het leek me het beste een stoomapparaat te huren. Dat was een aardige gedachte maar die dingen zijn bij mij in de buurt niet te huur.

Toch liet de gedachte me niet los, een stoomapparaat dat ook nog het liefst stofzuigt, zou dat niet "de" oplossing voor het probleem zijn? Duur natuurlijk.


Vandaag zag ik alvast in de folder van de Makro de Kärcher A2206 X, deze stofzuigt, zowel droog als nat en heeft een waterreservoir voor 18 liter en een stoomdruk van 180 mbar (wat dat dan ook mag zijn).
Het is niet voordelig, het kost 148,75 incl btw.


Zal ik, zal ik, zal ik?? Volgende week ga ik naar de Makro. Kijken kan geen kwaad.

Een goede consuminderaar koopt niet overhaast, en daar heb ik me nu ruimschoots aan gehouden.

Update 27-2-2008: Waar ik dat gelezen heb van die stoomdruk weet ik niet, maar het ding stoomt niet.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb hier ook aan zitten te denken omdat ik ook genoeg had van het dweilen maar vond de prijs toch nog wat te hoog. Maar in de toekomst wil ik wel zo'n apparaat aanschaffen.

    ben benieuwd naar jouw ervaringen als je hem aankoopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Schuldenvrij, het is wel erg duur he, en daar komt komende week nog een post van 1500 euro voor de tuin, gemeenschappelijke schutting met de buren aan.

    Ik zou graag willen horen en liever nog willen merken of deze fijn is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Komen daar dan nog kosten overheen voor reinigingsvloeistoffen of zo? Probleem met dat apparaat waar jij aan denkt is ook dat het een groot apparaat is dat weer ergens opgeborgen moet worden.
    Ik ben voor mijn laminaatvloeren heel tevreden met mijn dweilapparaat van Leifheit. Dat is zo'n stok met een rechthoekig dweildoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Zuinigaan, je reinigt alleen met stoom. Het zit voor mij vooral in de toplaag verwijderen, schoonmaken en opnieuw voorzien van een toplaag.

    Ik denk wel eens aan laminaat. Moet je laminaat ook af en toe voorzien van een nieuwe laklaag?
    Zo nee, wordt het voor mij tijd om over te gaan op laminaat.......

    BeantwoordenVerwijderen