woensdag, februari 27, 2008

Van stoom, stoom, stoom


De Vaporflex M3100 stoomreiniger heb ik maandag voor 94 euro bij de Makro gekocht. Hij lag naast de Kärcher stoomreiniger van 325 euro.

De Vaporflex dus en niet de Kärcher waar ik een paar dagen terug over schreef. Dit was geen stoomreiniger, zo verzekerde de verkoper mij.

Onlangs was er een stoomreiniger van dit merk in de aanbieding geweest en alle 30 die in voorraad waren zijn verkocht. Ze gingen als warme broodjes over de toonbank.

Zoekend ging ik door de winkel en zag naast het dure apparaat de Vaporflex staan. Ik twijfelde, had wel eens eerder een goedkoop apparaat geleend en dat was behalve een goedkoop ook een slecht apparaat.

Toch zag ik dat de stoom met 2,5 Bar er uit werd geperst en bij de duurdere Kärcher 3,0 Bar.
Hoeveelheid water was bij beiden 1 liter. Dezelde hulpstukken. Het apparaat is lichter dan een stofzuiger. Ok, zuchtte ik, dan deze goedkope Vaporflex M3100 dan maar. Heeft ook twee jaar garantie, net als de Kärcher. Gaat er iets mis is er geen probleem

Welke hulpstukken heeft dit apparaat, twee harde borstels, een ruitenwisser, een vloerwisser en nog een paar dingen die ik nu nog niet heb uitgeprobeerd.


Ik heb de vloer maandagavond gestoomreinigd. Het resultaat is heel redelijk. Er zijn vier stoomstanden, waar ik volgens de gebruiksaanwijzing de stand met de meeste stoom moest gebruiken, stand vier. In de praktijk bleek stand drie meer dan voldoende, anders bleef er teveel water op de vloer achter

Het reinigen gaat lekker soepel, ik hoef er geen kracht bij te zetten zoals met de dweil. De vloer is schoon, maar glanst niet door het ontbreken van een glansmiddel met was. Het reinigen gaat alleen met stoom.

Na 30 seconden is hij gebruiksklaar, manoevreert gemakkelijk met vijf meter snoer. Het apparaat hoeft niet in een geaard stopcontact. Het is eigenlijk hetzelfde principe als de stoomstrijkijzer.

4 opmerkingen:

  1. Zie dat je toch voor een goedkoper exemplaar gekozen hebt ;-)
    Mara zo te zien doet tie het dus net zo goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep, komt mijn krenterige aard toch weer om de hoek kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kun je geen glansspoelmiddel toevoegen, zomaar een id nog nooit geprobeerd

    BeantwoordenVerwijderen