zaterdag, april 19, 2008

Consumentenbond en hypotheken

De consumentenbond schreef in het blad van april, dat de woonlast maximaal 33,8% van het bruto inkomen mag bedragen.

Dit is geen uitvinding van de Consumentenbond, maar een gedragscode voor hypothecaire financiën.

Mysteryshoppers bezochten hypotheekkantoren en daarbij bleek dat slechts een minderheid de gedragscode volgden.
Teveel hypotheek is zo te krijgen.

In een tabel stond dat iemand zonder 2e inkomen en met een inkomen van:
20.000 euro 86.371 euro kon lenen en dat is 4,32 x het bruto inkomen
50.000 euro 250.803 euro hypotheek en dat is 5,01 x het bruto inkomen

100.000 euro 586.193 euro hypotheek en dat is 5,86 x het bruto inkomen

Ik vind het bijzonder hoog. Met al mijn gezwoeg slaag ik er al nauwelijks in mijn hypotheek snel genoeg omlaag te krijgen....

Ik snap de mensen niet, als je nu weet dat er zoveel slechte hypotheekbemiddelaars c.q. -verstrekkers zijn, waarom ga je voor de gezellige bemiddelaar, in plaats van direct naar Vereniging Eigen Huis. Het is iets lastiger, wel een stuk eerlijker.

3 opmerkingen:

  1. Ik snap niet dat mensen niet hun gezond verstand gebruiken. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die makkelijk over te halen zijn, tegen bemiddelaars die misbruik maken van mensen moet hard opgetreden worden. Maar toch, als je een beetje na kunt denken laat je je toch niet zo in de ellende storten? Ik heb wel eens het idee dat mensen beter nadenken over de aanschaf van een autoradio dan over een huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://zuinigaan.web-log.nl/zuinigaan/zondag, 20 april, 2008

    Ik ben er voor dat de wetgeving veel strenger wordt. Als je een veel te hoge hypotheek krijgt aangesmeerd, moet de hypotheekbemiddelaar uit eigen zak het verschil betalen, zodat je wel uit de voeten kunt met je hypotheeklasten. Een soort strafmaatregel dus. Ik heb met mijn inkomen van 23.000 euro een lening gekregen van in totaal 106.677,- en dat is 4,6 x mijn bruto inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Logisch, ook ik heb fouten gemaakt.

    @Zuinig aan, ik snap het bezuinigen wel. Ik geloof dat ik op bijna 50.000 zit en volgend jaar zit ik er boven. De laatste jaren is het me voor de wind gegaan. In 2005 had ik moeite, nu doe ik het met gemak......

    BeantwoordenVerwijderen