donderdag, april 24, 2008

Kosten levensonderhoud

Voor de grap de leencalculator van Independer ingevuld. Een mailing van Independer wees me hierop.

Stomverbaasd was ik over het bedrag voor levensonderhoud.
Dit is 40% van het netto loon in alle gevallen en alle levensvormen.

Independer was zo sympathiek om me per e-mail te vertellen dat het bedrag voor levensonderhoud echt alleen ondermeer bedoeld wordt de eerste levensbehoefte zoals kleding, voeding en persoonlijke hygiëne.

Maar wanneer je de leencalculator invult, blijkt dat er geen ruimte meer is voor energie, krant, telefoon, internet, transport enz. Kennelijk zit er in het levensonderhoud toch meer.

Levensonderhoud is altijd 40% van het netto inkomen met een bandbreedte voor:

Alleenstaand Minimum 632 - Maximum 1400
Alleenstaand + kind Minimum 867 - Maximum1400
Samenwonend Minumum 985 - Maximum 1400
Samenwonend + kind Minimum 985 - Maximum 1400

Momenteel is er nog geen branchestandaard beschikbaar waar alle aanbieders zich aan conformeren.

Volgens Oprah mag ook 40% van het netto inkomen besteed worden aan levensonderhoud, maar dan incl. vervoer:
35% Huis, inclusief verzekeringen, onderhoud, telefoon, alles.
15% Vervoer
25% Overige zaken, zoals etentjes, vakanties en kleding
15% Rente Schulden
10% Sparen

2 opmerkingen:

Schuldenvrij leven zei

Vind die bedragen toch hoog, dat heb ik niet uit te geven op dit moment

Opnieuw Beginnen zei

@klopt volgens mij ook niet.