dinsdag, april 01, 2008

Oh die beurs

Op de website van IEX kijk ik regelmatig jaloers naar de modelportefeuille van Frank van Dongen. Sinds 1 januari dit jaar, sinds de uitbraak van de kredietcrises heeft hij 61% winst weten te behalen.

De gewone belegger heeft dit jaar flink verloren. Ook ik bedrijf struisvogelpolitiek. Ik zit in beleggingsfondsen en ik heb niets gedaan, sterker nog, ik kijk niet eens naar de koersen.

Het FD had vorige week een vergelijking waaruit bleek dat jede laatste tien jaar beter regelmatig had kunnen sparen, dan regelmatig inleggen op een beleggingsfonds.
In de grafiek, die ik helaas niet meer terug kan vinden op de website, bleek dat een spaarder de laatste tien jaar beter af geweest zou zijn met sparen. Dat is een nieuw inzicht. Ik weet dat niet zo net. Ik betwijfel dit. Aandelen ING geven 6% dividend en dat is beter dan sparen.

Iedereen kan gratis op IEX met virtueel geld in een beursspel zijn best doen om de beurs te verslaan.
Het spel is erg goed geschikt om te kijken of je enigszins beursinzicht hebt. Stel je wilt een beursfonds hebben, dan stop je dat in het beursspel. Na een paar jaar weet je of je goed inzicht hebt gehad.

3 opmerkingen:

  1. Maar toch, je krijgt jaarlijks rente, en het jaar daarna over je spaartegoed en de rente opnieuw rente enz.
    Als je het een paar jaar vast zet met een spaarbrief gaat dat best wel lekker doordat je een hogere rente scoort, nog een voordeel je kunt het geld er eventueel weer afhalen als je het nodig hebt b.v bij de aanschaf of renovatie van een huis, maar ook een auto of voor een sabitaljear.
    Met geld achter de hand spaar je weer verzekeringen uit met die dingen waarvoor je zelf het risico kunt dragen.
    Ik heb beter geboerd dan mijn 2 zwagers en broer die het geld in aandelen belegd hadden en al een paar keer met een strop bleven zitten. Toen lachtte ze me uit met mijn gespaar, zij konden vervroegd stoppen met werken, nou mooi niet dus, maar wij wel met onze lijfrente en spaarbrieven.
    Beleggen is leuk als je het geld voor lange tijd kunt missen en het voor lange tijd vastzet en er niet telkens zenuwachtig naar om hoeft te kijken.Voor de korte termijn is het voor de meeste kleine beleggers veel gedoe met weinig opbrengst, alleen de echt grote jongens worden er rijk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet niks af van hoe de beurs werkt. misschien moet ik dan ook maar eens dit spel spelen kan ik nog wat leren misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Avalon, Ja, maar de echt grote jongens weten het ook niet altijd, anders hadden we nu geen kredietcrises. Geen bankenschandalen.


    @Schuldenvrij, ik weet wel veel van beleggen, maar ik ben er erg slecht in, blijkt keer op keer. Behalve toen ik voorzitter was van een beleggingsclub. We scoorden ruim 10% per jaar, ook toen de beurs slecht ging. Ik vraag me nog af hoe dat kon.

    BeantwoordenVerwijderen