vrijdag, mei 23, 2008

Geen andere baan, wel sollicitatie ervaring

De sollicitatie van afgelopen maandag daarvan hoorde ik vandaag het antwoord. Ik denk niet commercieel genoeg voor deze specifieke baan hoorde ik in de toelichting op de afwijzing.
Het gesprek verliep prettig. De man hielp me, zag overeenkomsten tussen hem en mij in de CV. Kortom prettig, aardige man. Hij heeft getwijfeld hoorde ik van de personeels manager.

Toch denk ik dat ik me onvoldoende heb voorbereid.

Door mijn werk op de financiele afdeling heb ik inzage in kwartaalverslagen, jaarverslagen. Ok, vroeger was alles beter en had ik niet alleen inzage, maar regelde ik onder andere ook de formats voor de verslagen, verzamelde ik.... Maar dat was vroeger.

Ik had moeten weten dat het commerciele denken belangrijk is. Had me meer moeten verdiepen in hoe ga ik met vervelende klanten om. Ik zou namelijk ook met bedrijven om de tafel moeten gaan zitten aan het einde van een langlopend contract en vertellen dat het niet wordt verlengd. Hoe doe je dat.
Hoe vertel je aan een klant dat hij het stuk dat hij huurt, onvoldoende benut en dat er anderen staan te dringen om ook een stuk te huren. Dat je adviseert om of het gehuurde beter te benutten of een deel af te staan.

De sollicitatie van gistermiddag, dat was alleen goed voor meer sollicitatie-ervaring. Zij was nerveus, ik niet. De binnenkomst was perfect, ze was verbaasd over mijn sollicitatie, ze had iemand verwacht van de young management development group, oftewel een young potential. Leeftijds discriminatie mag niet, dus aan het eind maakte ze nog een stevige uitglijder, ze kamde zichzelf af (heerlijk en ja, het klopt wel wat ze zei), ze vertelde dat haar afdeling het niet leuk vond dat ik kwam.
Vorige week tijdens de workshop van een dag, sprak ik met een paar van haar werknemer, ze vonden het leuk, vertelden van alles.

Kortom, ze zocht een schaap met vijf poten voor een baan die slechts voor vier poten betaald.

De sfeer is verbeterd, nu deze collega afgelopen maandag is toegesproken. Hij mag de radio niet meer aan doen, de andere radio staat zachter. Ik kan me beter concentreren. Niet alleen dat, maar iemand zei me, je lacht vaker. Hoe komt dat?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen