donderdag, mei 29, 2008

Zuivel informatie

De kritische etikettenlezer bij de Aldi, vroeg aan mij, hoe het mogelijk is dat in dezelfde halfvolle melk verschillende kilojoules, vetten, en alle andere belangrijke dingen.

Ik ben geen etikettenlezer. Ik koop zelden melk en als ik het koop is het of magere of volle melk. Maar de man kende ik wel, hij had zijn werkpak nog aan en ik weet waar hij werkt. Hij werkt bij de sociale werkplaats en heeft samen met het team de hardhouten schuttingen in de achtertuin geplaatst.
Ik bleef beleefd en las geïntersseerd met hem mee, terwijl ik de klok hoorde tikken. Nog slechts een half uur en dan moest ik thuis zijn en opgeruimd hebben voor nieuwe gasten.

De oplossing:
Het kartonnen literpak halfvolle melk is afkomstig van Nederlandse koeien.
Het plastic 2 literpak halfvolle melk is afkomstig van Belgische koeien.
Zelfde merk melk, afkomstig uit twee landen.

Bij de Aldi is de melkprijs sinds april 2008 omlaag gegaan. Er schijnt beneden de kostprijs geleverd te worden. De Jumbo levert nu voor dezelfde prijs melk en AH is ook goedkoper gaan leveren.
In Nova gisteravond boze boeren die hun melk liever in het weiland lozen, dan beneden kostprijs leveren.

Wat ik regelmatig koop is magere yoghurt die ik toevoeg aan de krokante Muësli met suiker van de Lidl à 1,99. Vergelijkbare muesli van Bas van der Heiden kost 2,25 en daar zit geen suiker in. Koolhydraten met vetten zijn slecht, suiker is slecht. Toch koop ik de muesli van de Lidl en de magere yoghurt van 59 cent.
Deze müesli is slecht voor de lijn. Ik ben het gaan kopen voor iemand die hier een week logeerde en 's morgens nauwelijks ontbijt nam. Lekker, maar slecht voor de lijn. Nu voeg ik het toe aan het ontbijt en naderhand ben ik de grootste eter. (kilo's)
Volgens de Consumentenbond zit krokante muesli vol met verzadigde vetten, 20% suiker en bevat nauwelijks vezels. De cruesli komt er iets beter vanaf en komt overeen met twee boterhammen.

De vruchtenyoghurt die ik in november 2005 kocht voor 29 cent is niet meer verkrijgbaar. De goedkoopste was vorige week 69 cent bij de Lidl.

Voor gasten koop ik ook altijd gesneden kaas. Kostte dat een jaar terug nog 99 cent bij de Jumbo en 1,09 bij Bas van der Heiden, tegenwoordig betaal ik veel meer. Een absoluut inzicht heb ik nog niet, maar dubbeltjes meer is het.

De goudmerk boter van de Aldi is in prijs de afgelopen jaren nauwelijks veranderd en kost nog steeds 79 cent.

2 opmerkingen:

  1. Ik koop m'n zuivel bij AH van het merk De Zaanse Hoeve. Dat is de goedkoopste zuivel bij AH. En muesli van Euroshopper is vrij goedkoop. 't blijft kritisch shoppen als je een beetje bij je budget wilt blijven. Maar ook een uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Blijkt de krokante muesli met appel en rozijnen van AH nog goedkoper te zijn, 1,82, lidl 1,99, bas van der heiden 2,25.!!!

    BeantwoordenVerwijderen