woensdag, mei 28, 2008

Levensverzekering bij hypotheek

In Tros Radar zag ik hoe die woekerpolissen voor hypotheken vrijwel automatisch een levensverzekering hebben.

Ik heb wel een hypotheek, maar geen levensverzekering.

Niet dat er bij het afsluiten van de hypotheek gevraagd is of ik alstjeblieft een levensverzekering wilde afsluiten. Natuurlijk is dat gevraagd, maar mijn broer adviseerde me dat niet te doen. Waarom zou ik? Een levensverzekering is voor nabestaanden. Ik ben single. wanneer ik overlijd is mijn huis meer waard.

Veel huwelijken eindigen in echtscheiding. Veel samenwoners stoppen voortijdig.

Mijn advies: Ga eens na of je de verzekeringsmaatschappij of jezelf wilt spekken.

Dit jaar is de inflatie mogelijk zelfs drie procent, aan het einde van dit jaar heb ik drie procent minder schuld. De gemiddelde inflatie in de afgelopen tien jaar misschien 2 procent per jaar. Over tien jaar heb je 20% minder schuld. Leuk rekenen toch?

Update 29-5-08: Een adviseur schreef "Ik raad stellen/gehuwden die een huis kopen altijd een levensverzekering aan. Al verzeker je maar de top van je hypotheek. Dat hoeft helemaal niet achterlijk duur te zijn."

3 opmerkingen:

  1. Ik heb studerende twee kinderen die erven, dus voor ons heeft het wel zin om een levensverzekering te hebben.
    Je hebt gelijk als je stelt dat we als huizenbezitters door de inflatie steeds minder schuld hebben.
    En als je huurt, krijg je jaarlijks een huurverhoging!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. twee studerende kinderen bedoelde ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Behalve dat wij de intentie hebben om nog lang bij elkaar te blijven vinden we het ook wel fijn dat als partner 1 overlijdt, partner 2 zonder problemen in het huis kan blijven wonen, zelfs met een parttime salaris. Daardoor komt ook de opvoeding van Kindje niet in gevaar.

    Het is voor een alleenstaande niet nodig, maar ik raad stellen/gehuwden die een huis kopen altijd een levensverzekering aan. Al verzeker je maar de top van je hypotheek. Dat hoeft helemaal niet achterlijk duur te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen