woensdag, mei 14, 2008

Ramptoeriste bij de TU in Delft

Gisterenavond was ik in Delft en rook de brandlucht van het in de fik staande gebouw bouwkunde van de TU.
Daardoor aangetrokken scooterde ik naar de brandhaard. Met een heleboel andere mensen stonden we pal achter het afgezette gebied, dichtbij het gebouw.
Donkere rookwolken en telkens wanneer er weer een stuk gebouw instortte kwamen daar nog meer rookwolken bij. Spectaculair gezicht met een gevoel van wat jammer.

Dichtbij huis sprak ik een kennis waarvan haar zoon bouwkunde studeert. Maanden had hij aan zijn maquette gewerkt en ze vroeg zich af of dat wel goed zou komen.
Ik vond het probleem van de maquette in relatie tot de ramp nou niet iets waar ik me druk over zou kunnen maken. Jammer van het werk, maar dat gebouw en al die verloren gegane faciliteiten.

Vandaag bleken er nog veel maquettes gered te zijn. De collectie Rietveld meubelen bleken gelukkig in een naastgelegen gebouw te hebben gestaan en zijn ook gered.
Bedrijven boden spontaan ruimte aan voor de studie. Het blijkt niet nodig, met passen en meten en het besluit om tenten te plaatsen, blijkt de TU binnen een dag ruimte gevonden te hebben.

Dankzij het besluit in 2002 om niet alsnog een sprinklerinstallatie toe te voegen aan het gebouw is dit de kans om groter te herbouwen. Het gebouw was te klein voor de huidige grote hoeveelheid studenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen