woensdag, juni 11, 2008

Bejaardenbril aangeschaft

Bij Pearle heb ik een dure bejaardenbril aangescaft. Dit is de beste omschrijving voor een mul-ti-fo-ca-le-bril. Afgelopen zaterdag, haalde ik de bril op. Vlak voor ik hem ging ophalen, deed ik mezelf een belofte. Dit is eenmalig, ik ga mijn ogen laten laseren.

Laseren? Hoe gaat dat? Vroeger heb ik lenzen geprobeerd. Ik heb vijf zachte lenzen binnen vier weken om zeep geholpen. Het werd niets, en dan nu laseren?
Zover is het nog niet, sterker ik ben zelfs nog geen bedrijf binnen gegaan om informatie te halen. Ik heb het geprobeerd via de e-mail, maar dat lukt niet, ik moet er langs.

Nu drie dagen later ben ik iets gewend aan het onding, dat volgens experts 14 dagen duurt voordat je er aan gewend bent. Volgens mij is het linker glas niet goed. Voor het lezen heb ik geen bril nodig, alleen voor op afstand. Achter de pc, heb ik geen bril nodig. Voorheen zette ik een bril op om in de verte te kijken en om te lezen deed ik hem af.
Maar ik merkte dat ik niet goed meer op een plattegrond met kleine lettertjes kon lezen. Ik merkte dat er nog een paar dingen niet goed gingen. Nu heb ik dus een hippe bril gekocht bij Pearle. Ik ben niet naar Hans Anders geweest, noch Specsavers. Daar kwam ik nooit.

Nee, ik heb 653 euro afgerekend, en hiervan krijg ik 218 euro retour. 100 euro korting en de rest van de ziektekostenverzeraar.

lrm00 tipte me voor een goede en goekope bril: Zenni Opticals uit Hong Kong doen goede zaken, lees ook deze blog voor de werkwijze. Welgeteld voor 63,85 dollar kost een bril bij Zenni. Daarvoor heb je een titanium frame, exact dezelfde glazen, inclusief een hogere dan -2 cilinder.
Op www.ooglasertrefpunt.nl vind je een beoordeling van alle ooglaserklinieken.
Ellen schreef dat dit jaar voor het laatst een extra belastingaftrek (chronisch ziek) van 800 euro mogelijk is voor mijn eigen bijdrage van 400 euro. Ik ben benieuwd of ik boven de ziektekostendrempel uitkom.

3 opmerkingen:

  1. Ik draag al meer dan 40 jaar een bril voor veraf, en ik kreeg steeds meer problemen met kleine letters als het wat donkerder was. Sinds begin dit jaar heb ik ook een multifocale bril, heel duur maar uiteindelijk betaalde ik zelf "maar" 250 euro (mijn verzekering vergoedt 75% voor 1 bril per 3 jaar). Omdat ik ook wel een losse leesbril en een losse vertebril wilde heb die online aangeschaft (het nieuwe recept gebruikend). Voor $40 kreeg ik 2 brillen uit Hong Kong toegestuurd, van Zenni Optical. Op http://glassyeyes.blogspot.com staat beschreven hoe eea werkt. Ik aarzel nog over een reserve multifocale bril, maar misschien probeer ik dat ook nog eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je al eens gekeken op www. ooglasertrefpunt.nl. Daar staat ook een beoordeling van de verschillende klinieken en prijs/ kwaliteit verhouding. Ik heb zelf na jarenlang lenzen mijn ogen laten laseren. Ik moest steeds mijn lenzen uitdoen om goed te kunnen lezen. Nu zie ik prima en heb heel af en toe een leesbril nodig als het licht niet goed is.
    Ik raad het iedereen aan. Het is heerlijk om te zien zonder lenzen of bril.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt het goed gedaan Opnieuw Beginnen. Doordat je nu ruim €400 zelf betaalt, kom je (dit jaar voor het laatst) in aanmerking voor de extra aftrek chronisch ziek van ruim €800.

    Groet
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen