zondag, juli 27, 2008

Boek "Van miljonair tot krantenjongen"gelezen


Het boek "Van miljonair tot krantenjnten", door schrijver, journalist en hoofdredacteur van de Straatkrant, Sander de Kramer heb ik gelezen. In het boek komen de verhalen voorbij van mensen die aan lager wal zijn geraakt.

Hij heeft zes jaar!!! aan dit boek gewerkt en hiervoor heeft hij een maand lang op straat geleefd. Door zijn werk als hoofdredacteur van de straatkrant en dat hij zelf ook een maand op straat leefde, heeft hij de kans gehad om verhalen van daklozen op te tekenen.

De opbrengst van het boek komt ten goede aan een nationaal project voor daklozen. Alhoewel ik het boek niet kocht, weet ik dat schrijvers een bedragje (schijntje) per gelezen boek afdragen.

Enkele verhalen uit het boek:
Zoals therapeut Ton, die een goedlopende praktijk had met honderden patiënten. Totdat zijn 2-jarige dochtertje plotseling overleed.
Ton verloor zichzelf in verdriet, vervreemdde van zijn vrouw en trok zich uiteindelijk helemaal terug uit de samenleving. Nu woont hij in het bos en leeft hij van zelfgevangen visjes en groenten die hij achter zijn tent kweekt.

Het verhaal van acteur Peter Faber zijn ontroerende en persoonlijke levensverhaal uit de periode dat hij op straat leefde.

Of het verhaal van Willem Koopman (62), die ooit één van de grootste wielertalenten van Nederland was. In 1967 werd hij zelfs Nederlands kampioen op de baan. Maar het noodlot sloeg toe. Nu zwerft hij al jaren over straat.

2 opmerkingen:

  1. Verbazend, zulke verhalen. Van psychiatrische patiënten kan ik me het voorstellen, maar van mensen zonder een stoornis snap ik het niet goed. Blijkbaar is het ook erg moeilijk om na een leven op straat weer een gewoon leven op te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een erg ontroerend boek. Ik hoor mensen vaak zeggen: ''We moeten daklozen niet helpen, want het is hun eigen schuld'', en daar word ik altijd erg boos om! Er kunnen afgrijselijke omstandigheden gebeuren waardoor iemand, zomaar, op straat kan komen te staan.

    BeantwoordenVerwijderen