vrijdag, juli 18, 2008

Rekenen, rekenen en nog eens rekenen

De nut en noodzaak van het rekenen, of er voldoende geld is voor de aanschaf van een auto, pensioen, verre vakantie steekt soms de kop op.

Zo rekende ik de vervanging van de auto uit:
Mijn auto is nu 10 jaar oud en heeft 130.000 kilometer op de teller staan.
Ik wil hem over vijf jaar, als hij 15 jaar is inruilen. Dat kan makkelijk, hij kan makkelijk 180.000 km op de teller hebben en hij kan nog best vijf jaar mee.Ik begon vorig jaar met reserveren voor de auto met 100 euro per maand en dat is in 6 jaar tijd dan precies het bedrag dat ik nodig heb voor een nieuwe Chevrolet Matiz van nog geen 7.500 euro en deze xrijdt 1 op 20.

Een kilometerprijsberekening van 12 eurocent voor een nieuwe Chevrolet Matiz. Maar de Matiz is natuurlijk een stadsauto, die toch nog geen 7.500 euro nieuw kost.
Vorig jaar begon ik met de eerste reserve van 1200 euro per jaar en einde dit jaar is dat 2400 euro. Met 6 en een kwart jaar 100 euro per maand sparen koop je een nieuwe auto die dan slechts 12 cent per kilometer zal kosten...

Een snelle goede kostprijsberekenaar voor alle soorten auto's vond ik hier. De goedkoopste Dacia Logan komt op 30 cent per kilometer.

Zo berekende ik nog meer, wat als ik eens 140 euro per maand in twee beleggingsfondsen stop.

Hoeveel pensioen krijg ik aan het einde van mijn werkzaam leven in loondienst.

Waarom ben ik zo aan het rekenen?
De bibliotheek leende mij meerdere boeken van Erica Verdegaal ennuh ja, ik wilde het graag weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen