maandag, augustus 25, 2008

Gezonde voeding programma's op tv

Met de neus werd ik op de feiten gedrukt, tijdens de themaweek "Voeding"op tv.

Anti-oxidanten verbeteren het geheugen
Zo at een groep iedere dag een bakje aardbeien en de andere groep bessen.
Na een maand bleek dat de groep die bessen at het geheugen enorm te zijn verbeterd en vooral door het gebruik van de grote hoeveelheid anti-oxidanten waar bessen beter dan aardbeien in scoren. Anti-oxidanten zitten in veel rode vruchten, maar de blauwe bes scoort het hoogst.

Sapkuur helpt niet
Reinigt de sapkuur nu wel of niet je lichaam of niet. In een afgelegen oord nam een groep vrouwen gewoon eten en de andere groep dronken sap en later mocht ook licht gegeten worden, zoals kikkererwten. De eerste en de laatste dag werd iedereen onderzocht.
Er bleek geen verschil tussen de groepen, niks, helemaal niks.

Tomatenpuree helpt tegen zonnebrand
Aangetoond werd ook hier weer door meten en maandenlang 1 lepel tomatenpuree eten, dat je 38% minder gevoelig bent voor lang zonnebrand. Een blonde vrouw at het en zij werd vooraf en achteraf gemeten.

Spinazie is goed voor het zicht.
Een surfer die ook trainingen verzorgt op zee, had last van de zon. Hij vreesde dat hij blind zou worden. Het verschijnsel heet maculadegeneratie. Een keer per week at hij spinazie en het zicht verbeterde zo werd aangetoond.

Vis vermindert stress
Waar helpt vis al niet voor, vermindering van stress werd ook aangetoond. Zoals iedereen weet helpt het tegen hart- en bloedvaten maar ook vooral tegen stress.

Voorkomen psychische ziekten
Gebrek aan bepaalde vitaminen B, omega-3- en omega-6-vetzuren speelt waarschijnlijk een rol bij het ontstaan en de ernst van verschillende psychische ziekten.

Waarom hebben wij geen bessen in de tuin, zo vroeg ik me af. We hebben frambozen, bramen, westlandse druiven, andere druiven. Maar bessen. Een enorm gemis, bedacht ik me.
Vandaag rende ik naar de AH en kocht drie verschillende pakken met daarin bessen. Het duurste pak is het best 1,80 voor een liter Pomegrat zonder toegevoegde suikers. Toch is slechts 16% Açai bes en de rest Granaatappel, water, vruchtenextracten, smaakstoffen enz.

Stom natuurlijk, want ik heb in mijn eigen achtertuin bramen en ik heb nog niet de helft geplukt. Als ik eens wat meer fruit zou eten. Kortom het is een bevlieging. Kijken hoe lang ik het volhou. Vis eten is niet mijn hobby, maar ik heb goede voornemens, ongeveer hetzelfde zoals iedereen die heeft op 31 december.

5 opmerkingen:

  1. Deze programma's heb ik ook gezien de afgelopen week.
    Veel van die hypes als veel water drinken en sapkuren werden onderzocht en tot mijn grote opluchting als niet werkzaam weggezet.
    Maar ook andere dingen zoals de spinazie die erg gezond is, zuivel gebruiken bij je maaltijd om het vet af te breken zodat het je een paar kilo per jaar scheelt in gewicht en nog veel meer zoals je zelf al schreef. Mijn man was, behalve zijn harinkje, geen echte visliefhebber nu eten we tot mijn grote vreugde weer vaker vis sinds hij zulke programma's ziet of stukjes in de media hierover leest. Vond het erg interessant en wat mij betreft mogen ze dat soort programma's vaker uitzenden.
    Veel mensen kunnen er iets van opsteken wat de gezondheid van de bevolking ten goede komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was al van plan om rodebessenstruiken te planten dit najaar. Nu ben ik helemaal gemotiveerd om gezonde bessen in de tuin te zetten.
    Jammer dat ik de programmas, niet gezien heb. Op welke zender zijn ze uitgezonden? Kan ik dit via uitzending gemist nog ihhalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ja, het was echt verrassend. Ik zou de programma's terug willen zien. Omdat de programma's niet Nederlands waren zijn ze vooralsnog niet terug te zien.
    Dankzij mijn aantekeningenblokje heb ik dit logje kunnen schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik kan je een frambozenstruik echt aanraden je hoeft er niet al te veel plaats voor te hebben, mijn ervaring is hoe korter je hem aan het eind van het seizoen knipt hoe meer fruit hij geeft dit jaar 2,5 kilo, helaas heb ik er zelf niet zo heel veel van op, zoon en hond wel.
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Hoi Zuinig aan

    Nederland 3 zond deze programma's verleden week uit, volgens mijn zuster werden ze ook al op een ander net uitgezonden ik dacht discoverie maar weet dat niet zeker.
    Misschien zijn ze nog te zien op programma gemist.

    Groetjes Avelon

    BeantwoordenVerwijderen