woensdag, augustus 27, 2008

Mijn auto kost 39 cent per km

Frappant was het bij mijn laatste tankbeurt. Ik tankte 31 liter en voordat ik wegreed van Tango noteerde ik de kilometerstand: 131313.

Deze kwam in 2007 op 39 cent per kilometer bij 6924 km, incl afschrijving, 3% misgelopen rente op de investering, parkeerkosten, bekeuringen, autoverzekering incl pech onderweg hulp, wegenbelasting, garagekosten.


Overige kosten zijn inclusief parkeerabonnement op parkline, bekeuringen en garagebeurt.

De getallen getankte benzine en kilometrage spoorden me aan tot het bijwerken van bovenstaand overzicht te downloaden bij autokosten berekening van Microsoft.

Eerlijk gezegd, wil ik helemaal niet weten wat die auto kost, want ik vind het duur. Ik schuif de gedachten daaraan van me af. Brrr, straks besluit ik nog dat ik Greenwheels wil gaan rijden of zo.
Mijn spreadsheets zijn vaak heel simpel, als het er maar staat, terug te lezen, en ook later nog te begrijpen, met enkele doorberekeningen en totalen. Vervolgens kopieer ik die ook nog van jaar naar jaar.
Benzine noteerde ik vanaf halverwege 2006, omdat je daaraan kunt zien of er iets mis is met de bandenspanning. Later vond ik het wel een aardig staatje en het is weinig werk, als je het maar simpel houdt.

Volgens de eerste beginselen van het Eurodrilboek is autorijden het voordeligst met een auto die kleiner is en al 5 jaar bestaat. Deze auto verkoop je niet, maar rij je helemaal op. De sloop mag hem hebben.

Dat deed ik ook, in 2002 kocht ik een tweedehandsauto van een collega, met alle informatie van zijn garage en 86.000 km op de teller. Geluk heb ik met deze betrouwbare auto, met een aardige look.

Vandaag, dankzij mijn vrije dag, en een ingeving berekende ik de kosten van mijn auto.

1 opmerking:

  1. Geen andere hobbies op je vrije dag :) Wat een gaaf staatje van Microsoft, heb ik weer wat te downloaden... Zal je weblog koppelen aan de mijne, dat had ik nog niet gedaan, net ook 2 andere toegevoegd... Bedankt weer voor de inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen