zondag, augustus 10, 2008

Wassen


De kapotte wasmachine bleek het toch nog goed te doen.

Op de oude Indesit zit geen pluizen-afvoer. In mijn vroegere Bauknecht bovenlader zat wel een klepje aan de voorkant voor het afvoeren van vuil.

De rubberen ring heb ik goed schoongemaakt, vervolgens heb ik een halve fles schoonmaakazijn (0,29 Lidl 2007) en gebruikte ik twee dopjes van de fles met 1,5 ltr Aldi kleurwasmiddel (2,49 Aldi 2008) in de wasmachine gedaan. (prijslijst Aldi artikelen) Vervolgens heb ik de was gesorteerd en gewassen met die spullen die ook op 80 graden gewassen mogen worden.
Het rook nog niet echt fris, maar wel veel beter.
Twee wassen later ruikt nu ook de rest van de was goed en is schoon.

Dankzij Barbara schreef dat hier antwoorden staan op de meeste wasmachineproblemen.

Ik doe nu 12 jaar met deze goedkope Indesit. Hij is al eens kapot geweest Destijds heeft een wasmachinemonteur er een nieuwe motor ingezet. Ik denk dat het een goede motor is geweest, want per week was ik echt 2 tot 3 keer. Twaalf jaar is lang voor een Indesit, zelfs al was je net zo weinig als ik.

53% van het stroomverbruik hier is nachtstroom en mijn totale verbruik is 2463 kwH. Ik was het vaakst in het weekend en anders 's morgens om 6 uur.

Ik was op de hand af en zoals ik las via een log op Geen Stijl over een nieuw onderzoek van Milieu Centraal, is dat veel voordeliger dan in de afwasmachine. Ik ben blij met de twee afwasbakken, want daarmee gaat het veel beter. Afwassen is geen hobby, maar dat was het ook niet toen ik een afwasmachine had. Afwassen kost mij niet meer dan vijf minuten, iets langer dan de koffie doorloopt.

Afhankelijk van de gebruikte warmwatervoorziening kost het met gebruik van een zonneboiler 1 cent. Gebruik je een combiketel 6 cent en met een gewone boiler kost het 24 cent.
Afwassen met de afwasmachine kost 45 cent, aldus MilieuCentraal.

3 opmerkingen:

  1. Ben blij dat ik wat voor je kon betekenen met je wasautomaat en je ook nog eens een beetje geholpen heb met consuminderen ;-) Gr Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Barbara bedankt, dat je me zo op weg hebt geholpen.
    Het heeft me veel geld bespaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij ruikt het wasgoed soms ook muf. Ook maar eens tijd voor een hete was dan.
    Ik doe al af en toe wat schoonmaakazijn in het bakje voor de wasverzachter, maar een halve fles?
    Past dat wel? (wellicht stomme vraag)

    BeantwoordenVerwijderen