woensdag, oktober 08, 2008

Je hebt adviseurs en de IMF

De IMF voorspelde begin vorig jaar dat de huizenprijzen zouden gaan zakken.
Het was nog voordat er sprake was van een kredietcrises. Ze voorspelden niet alleen voor de huizenprijzen in de VS, maar ook voor Europa en Nederland.

"Niet waar", spraken alle belanghebbenden die de burgers kalm wilden houden. Nee hoor, dat kan niet.  Ik hoorde eind vorig jaar en begin dit jaar adviseurs vertellen, "nee de grootste verliezen van de banken zijn nu wel geleden.  Echt, zo'n vaart loopt het niet".
Ik wilde de adviseurs geloven, immers ik heb ook aandelenfondsen.

Nu doet de IMF weer een uitspraak: "In veel landen belandt de economie op korte termijn in een recessie door de financiële crisis. In het halfjaarlijkse onderzoek spreekt het Internationaal Monetair Fonds van de gevaarlijkste crisis sinds de jaren 30. "


Natuurlijk volgt hierop meteen het sussende bericht voor alle burgers in Nederland:
"Voor Nederland lijkt het beeld relatief mee te vallen. De economische groei gaat in ons land terug naar 1 procent, dat is veel meer dan de gemiddelde 0,2 procent die voor de eurozone wordt verwacht. Tot en met volgend jaar zal de werkloosheid in Nederland op ongeveer het laagste niveau van de westerse landen liggen".


Na de sussende woorden komt dan het slot
: "Het IMF benadrukt dat de kans groot is, dat de werkelijkheid uiteindelijk nog slechter zal uitvallen dan de toch al sombere voorspellingen.

Als de onrust op de financiële markten langer aanhoudt dan verwacht, als krediet voor consumenten lange tijd schaars blijft door de grote schoonmaak op de balansen van de banken of als de huizenmarkten in de VS en Europa verder terugvallen dan gedacht, zal de internationale economische groei nog lager uitkomen dan nu wordt voorspeld."

In de verwachting van IMF zitten een heleboel aannames, immers het is als dit, als dat enz.


Zojuist heb ik aan de bank Alex een verkoopopdracht gegeven voor al mijn resterende beleggingsfondsen, wanneer de IMF met een beter bericht komt, ga ik kopen.

5 opmerkingen:

  1. Klinkt allemaal heel wijs, maar vervolgens doe jij wat alle beleggers deden en waardoor elke beleggingscrisis begint: verkopen als het laag staat, en kopen als het hoog staat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Moeder, ik vrees het ook.
    Binnenkort komt er een aflosschema van mijn hypotheek in beeld op dit blog. Ik ga gewoon aflossen. Als alles onzeker is, is er maar een ding zeker, aflossen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge, ik had niet verwacht dat jij nog aandelen zou hebben, als ik lees 'waarom ik ben gaan sparen'. Ik ben verbaasd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb woensdag aandelen gekocht, ze stonden lekker laag. Ach het is geld wat ik daarvoor speciaal apart had staan en ik heb een hele lang adem. Ze gaan wel weer stijgen of niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Hanna, beleggingsfondsen is niet hetzelfde als daytraden.

    @Linda, velen kopen nu, hoorde ik vandaag op RTLZ, door een woordvoerder van de bank Alex, waar ik ook klant van ben.

    BeantwoordenVerwijderen