dinsdag, oktober 28, 2008

Klimaatverbetering kan veel beter in Nederland

Nederland doet te weinig aan klimaatverbetering, ook al weten we best hoe we het moeten doen: "We roepen: In 2020 hebben wij de CO2 uitstoot met 30% verminderd", maar de CO2 uitstoot is sinds 1990 meer in plaats van minder.

Een klimaatwet met de verplichting ieder jaar 3% minder CO2 uitstoot zou uitkomst kunnen brengen aan het halfslachtige Nederlandse beleid. Teken hiernaast op de banner voor de klimaatwet.

Bouwen we een windpark op zee, kunnen de hoogspanningsdraden op het land het niet aan. Windenergie is te versnipperd. Wat wordt er eigenlijk gedaan met de winsten van de energiemaatschappijen?

Het netto restultaat van Eneco was in 2007 426 miljoen. 
De toekomstplannen zijn: In 2012 is 20% duurzaam en in 2020 alle energie duurzaam opgewekt. Niet gek, wanneer dit gehaald wordt. Het investeringsprogramma kost 2 miljard euro. 

Is Nuon al afgestapt van het onzalige plan om een kolencentrale met zero-emission te bouwen op de Maasvlakte? 

Nu de olieprijs verlaagd is door de in razendsnel tempo afkoelende economie, is de noodzaak om te investeren in schone energie minder. Daarom is het belangrijk dat de klimaatwet er komt.

Wanneer komen er echt schone auto's? Het eerste oplaadpunt voor electrische auto's is al geplaatst op de Kop van Zuid in Rotterdam en wordt binnenkort feestelijk geopend.
Is het mogelijk om rijden op waterstof, aardgas te promoten en vooral betrouwbaar te maken? Het electrische busje voor personenvervoer in Rotterdam is milieuvriendelijk, maar ook onbetrouwbaar.

Jammer dat de ministers gepleit hebben voor een niet ondertunnelde A4 in Midden Delfland, omdat dat voordeliger is, terwijl studies aantoonden dat de verbreding van de A13 en een nieuwe weg tussen de A20 en de A13 veel meer oplost. Oude huizen in Overschie moeten dan tegen de vlakte. Is dat erg? Mag kwaliteit van leven niets kosten? Zijn wij een ontwikkelingsland?

Waarom is die A13 in Rijswijk zo slecht aangesloten op de A4?
De rijksweg stopt en je mag een aantal keer wachten voor een stoplicht voordat je kan afslaan naar de A4.
Ook hier is het belangrijk om te tekenen voor de klimaatwet.

1 opmerking:

  1. Volgens mij is er geen enkel stoplicht als je van de A13 naar de A4 gaat. Je moet wel vaak stilstaan in de file.
    De snelweg die stopt is de A4 als je vanuit Amsterdam-Den Haag-Rijswijk rijdt. Dan moet je door Delft met stoplichten om weer de A13 te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen