vrijdag, oktober 31, 2008

Sparen is voor watjes


Afgelopen juli schreef IEX "Sparen
is voor watjes". In diezelfde periode was regelmatig op radio 
BNR te horen, dat ING 6% dividend gaf.


In januari las ik de verliezen bij de banken nu genomen waren. We waren op een dieptepunt.


Op 3 juni las ik dat ING gewoon gekocht moest worden, want ING was nog maar de helft waard van de eerdere koerswaarde van 33 euro. De adviseur had vaak genoeg aan tafel gezeten met het ING management.......


Feitelijk is er maar een winnaar en dat is Frank van Dongen, met onderandere gekochte en geschreven puts heeft hij momenteel een winst van 213%.


De verliezen van velen geven mij troost, er zijn nog meer mensen zoals ik, de zogenoemde sukkels.


Ik heb mijn rekening bij Alex opgezegd, binnenkort staat het geld op mijn tegenrekening. Mijn naam heb ik afgevoerd van het gezamenlijk gelezen Financieel Dagblad op de zaak. 


Het 
artikel over de beursjunk in de Pers gaf herkenning. Ook ik ben in een ver verleden zonder succes naar het Baumanhuis voor verslaafden geweest. Drie dagen later lees ik inmiddels weer digitaal het FD.

Wat een rust is het om zonder beurs te zijn. De koersen niet meer te volgen.

Sparen is investeren zonder aan- of verkoopkosten met een gegarandeerd
rendement.
Wat is er niet heerlijker dan dat, gewoon sparen bij een bank. 

Gaat de bank failliet, dan regelt Wouter Bos dat ik mijn spaarcentjes terug
krijg, tenzij Nederland failliet gaat, of een tweede IJsland of Zimbabwe wordt.
Maar Nederland is geen bananenrepubliek, aldus mijn favoriete 
financieel journalist Erica Verdegaal en haar weblog


Meer over sparen lees je 
sparen startpagina;  spaarblog.

5 opmerkingen:

  1. Sparen is dan misschien iets voor watjes, ik durf mij absoluut niet meer op de beleggingsmarkt te bewegen na mijn Dexia-ramp. Ik heb destijds besloten alleen nog maar te sparen en daar houd ik me aan.
    Ik vind het heel naar voor jou dat jouw beleggingen zo weinig succesvol zijn geweest, je hebt beter verdiend, vind ik.
    Lieve groetjes,
    Zuinigaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ondanks dat ik jarenlang de beurzen 'volg' heb ik nooit belegd. Nou ja... in een heel ver verleden heb ik wel eens voor 2500 gulden aandelen Ohra Com Tech gekocht. Deze heb ik maar vier maanden gehouden en ze met 170 gulden winst van de hand gedaan. Dat waren mijn eerste en enige heldendaden in de aandelen. Nu, met de beurscrisis gaande, mijmer ik wel eens over het kopen van aandelen ..... maar die mijmeringen zet ik niet om in daden. Ik ben gewoon te bang.....

    Groeten
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. P.S. die aandelen Ohra Com Tech waren enige tijd later niks meer waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sparen kan dan wel voor watjes zijn maar is toch nog iets veiliger dan beleggen.

    BeantwoordenVerwijderen