zaterdag, november 29, 2008

De hele week eten en drinken voor 21 euro

Mijn eetbudget is laag. Dit jaar was het bedrag gemiddeld 73 euro per maand
Volgens het Nibud is het budget voor een eenpersoonshuishouden 5.09 per dag en dat is 154,40 per maand

Ik eet mijn zelfgebakken brood, dat kost 2,01 per week is 8.71 per maand
Tegenwoordig eet ik krokante muesli, eerder deed ik dat met een kilopak van de Aldi van 1,29 en daar doe ik 1,5 week van. Ik koop wekelijks 2 pakken magere yoghurt van 59 cent, dat is 27,= per maand
Kosten voor ontbijt en lunch zijn 35,71.

Voorheen at ik alleen het zelfgebakken brood en geen muesli.

Af en toe koop ik een zak appels, omdat het moet, maar eerlijk gezegd, het ligt vaak te rotten.
Sinaasappels? Idem, alleen mandarijnen kunnen me bekoren. Bananen dan? Bananen maken dik en er zit niets in, bovendien zijn ze snel bruin.

Mijn avondeten bestond afgelopen week uit:
Zaterdag: 2 blikjes ossestaartsoep Aldi;+ hertevlees Aldi + spruiten en peen moestuin + zilvervliesrijst
Zondag: restjes, we aten zaterdag met drie personen, er was nog een stuk over. 
Maandag, restjes, aangevuld met halve rookworst Aldi.
Dinsdag, ik at bij Ikea: Zalmfilet met aardappeltjes en frisdrank, kosten 5.95. Is buiten mijn eetbudget, maar binnen budget uitjes.
Woensdag, dezelfde prut met tweede stuk rookworst, aangevuld met bonen uit de vriezer.
Donderdag: Hé, had ik nog bonen uit de vriezer, heb ik nog rijst, maar ik heb geen vlees! Hé ik heb nog plakjes kaas over van de gasten van afgelopen weekend. Laat ik dat er doorheen doen.
Vrijdag: Kilo erwtensoep gekocht bij de slager, voor iets meer dan 4 euro. Dat is dan voor twee dagen, dacht ik, maar het werd slechts 1 dag. Vrijdagavond vertrokken naar een goed voorziene verjaardagsvisite.

Kosten voor warme maaltijden deze week:
2 blikjes Ossestaartsoep = 1,50 + 2 pakken vla = 1.30 + hertevlees € X? 10 euro?  + rookworst 95 cent  Totaal = 12,80. 

Totale kosten voor ontbijt, lunch en diner de hele week: 17,30
Daarbij kwamen de extraatjes, zoals een half pond espresso koffie 2.70 en een zakje studentenhaver van 1 euro, ik kreeg een fles wijn van de Wereldwinkel, zelf dronk ik water aangelengd met siroop. 

Ik at de hele week gegeten en gedronken voor : 21 euro.
Volgens de Nibud norm 35.63 voor een week.

Broodingrediënten koop ik niet zo vaak, meel 1 x per 10 weken en de rest van de ingrediënten nog minder vaak.
De kosten voor krokante muësli zijn afgenomen met 1.47 doordat ik nu suikervrije eet, die ik zelf maak in de oven.

Volgende week eet ik volledig uit de moestuin: bieten,  prei, spruiten, peen, pastinaak, andijvie. 
Vandaag heb ik twee kilo gehakt gekocht bij een goede slager a 6 euro per kilo. 
De kosten voor volgende week is misschien hooguit alleen 3 euro kosten voor het gehakt.

8 opmerkingen:

  1. Knap hoe je het zo bijhoudt en natuurlijk ook dat je het zo binnen het budget houdt.

    Maar even een misverstand over bananen rechtzetten. Als je het bij zo'n twee per week houdt is een banaan absoluut geen dikmaker (fabel van de eeuw) en er zit wel degelijk wat in! Kalium, magnesium en vezels. Een banaan bevat alleen weinig sap/vocht, dus je moet er wel water bij drinken, anders werken die vezels niet naar behoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Moeder, dat klopt.
    Probleem is dat ik jarenlang strikt de methode Montignac heb gevolgd, en eigenlijk nu nog steeds min of meer volg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bananen hebben inderdaad veel voedingswaarde. En nog een heel belangrijk iets: ze bevatten serotonine, dus vooral eten als je een dip hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het bedrag dat je uitgeeft aan voeding heel erg laag. Op zich knap gedaan, maar ik vraag me wel af of je voldoet aan de eisen voor goede voeding: 2 stuks fruit, tenminste 200 groente per dag en 1/2 liter zuivel per dag. Op de site van het Voedingscentrum kun je meer info vinden (via deze link: http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Gezond+eten/hoeveelheden+per+dag/ kom je meteen op de goede plek)
    Waarschijnlijk zijn de groenten niet het probleem, omdat je groenten van de moestuin hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. volgens mij ging er even wat mis, deze link doet het beter; http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Gezond+eten/hoeveelheden+per+dag/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Zuinigaan, je hebt een punt wat fruit betreft. Over zuivel zijn de meningen verdeeld.
    Denk je dat de Fransen een halve liter drinken?
    Van meneer Montignac hoeft het niet.
    Ik eet eerder meer dan een pond groenten dan twee ons.
    Ik bruis van de energie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh lekker! ik moet het ook weer eens bij gaan houden Nu we met ons tweetjes zijn, ben ik het overzicht een beetje kwijt...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Sanneés, zo bijzonder heb ik niet gegeten hoor. Gewoon recht toe, recht aan.

    BeantwoordenVerwijderen