dinsdag, november 18, 2008

Gesprekje over sparen

Vlak voor een lezing tijdens de voorafgaande lunch aan een tafeltje kwam het gesprek zomaar op sparen. Ik ben dit onderwerp niet aangegaan, maar het gebeurde spontaan.

Een man spaarde bij de Postbank, wist wel dat het weinig opleverde, maar wat maakte hem dat uit. De andere man leefde liever en had wel wat geld, maar niet bijzonder veel. Hij bleef bij zijn bank.

Vervolgens kwam het op Icesave, en ik kon mijn verhaal vertellen over Erica Verdegaal, dat ze waarschuwde. Ja, zei de Postbankspaarder, maar het was toch gedekt door de Nederlandse Bank? "Nee", vertelde ik, dat was het niet.
Voor de eerste twintigduizend moest je naar IJsland en de voor de volgende twintigduizend was het Nederlandse garantiestelsel.

Ik vertelde dat ik zelfs voor een half procent overstap, mits de bank maar is goedgekeurd. Ik ben niet gecharmeerd van de Russische Amsterdam Trade Bank, maar wel van alle overige in Nederland en door de Nederlandse bank goedgekeurde banken. 

Toen kwam de waarheid, ze hadden niet zoveel spaargeld, ja spaargeld voor de cv, de wasmachine, de tv, een lekkage aan het huis of zo, maar voor een auto werd dat toch moeilijker. 
De auto ging hij oprijden. Wanneer er 200.000 op de teller stond, dan pas verkocht hij hem. Ik geef hem groot gelijk, een auto moet je oprijden, dat is het voordeligste. Kopen wanneer hij 5 jaar oud is en aan het eind naar de sloop of exporteren.

Ik kan niet kijken naar andermans leven, het was zomaar een verhaal. Wanneer je kinderen hebt, of studerende kinderen, dat is lastig. Ik heb het maar gemakkelijk in mijn eentje. Alle beslissingen daar ben ik alleen verantwoordelijk voor. Hoef geen toestemming te hebben, ik heb vrijheid. 

Update 9-12-2008: Het FD bericht dat de kredietstatus van Rusland verder verlaagd is, het nadert de status "junk". Ook in Rusland heerst forse crises en Rusland heeft 200 mrd beschikbaar gesteld voor de economie, waarvan nu al 86 mrd  bedoeld is om de banken van liquiditeit te voorzien.

4 opmerkingen:

  1. Wat is je afkeer tegen de ATB?
    Dit is ook een door de Nederlandse bank erkende bank dus niks mis mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Schuldenvrij, Er is niets mis met de ATB en goedkeurd door de Nederlandse bank.

    Het is mijn afkeer tegen het beleid van Poetin. Vooral hoe hij omgaat met buitenlandse investeerders, gasleveranties aan buurlanden en de rest van de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ opnieuw beginnen

    Dus anders gezegd laat je je lijden (geen typfoutje;) door de nationale politiek van een buitenlandse aandeelhouder?

    Ieders zijn recht op het hebben van een afkeer, maar m.i. riekt dit naar een vorm van discriminatie.
    Net of de 'gewone rus' iets aan het beleid van Putin kan doen? Laatstaan een nederlandse bank met (toevallig) buitenlandse aandeelhouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Lex, Dus ik mag geen afkeer hebben van de ATB, anders discrimineer ik? Jammer dan.

    BeantwoordenVerwijderen