vrijdag, november 14, 2008

Vezels maken gezond

Iedere 10 gram vezels die we eten verlaagt de kans op hart en vaatziekten met 17%. Ook al at je weinig vezels, wanneer je nu begint word je binnen korte termijn al veel gezonder

De onderzoekers van Rijksinstituut voor Volksgezondheid en milieu te Wageningen hebben vastgesteld dat dat hartziekten helpt te voorkomen.

Het zette me aan het denken, aan het grote gezin, waarvan ik de 12e en de laatste ben.
De oudste is meer dan 20 jaar ouder dan ik. We zijn allemaal erfelijk belast met de genen van onze moeder en alle ouderen hebben hartproblemen, maar er is er een die er tussen uit springt. Hij heeft slechts een pietsie hoge bloeddruk, en geen onregelmatig hart of slechte bloedvaten.

Hmm, hoe komt dat? Dit is mijn broer die tuinder is, vrijwel zijn hele leven buiten de tuin een moestuin heeft gehad. Simpel at, brood, veel en gezonde groenten. Zodra een bestemming maar een beetje in de buurt is, mag tot 15 kilometer zijn, fietst hij. Hij heeft al een aantal jaren ook een electrische fiets met extra batterijen die hij twee keer per jaar vernieuwt voor 250 euro per keer.

Hij is de enige van de ouderen zonder hartklachten! Ik kan dus stellen, dat het onderzoek van het Rijksinstituut Volksgezondheid klopt! 

Onlangs heb ik op uitnodiging van mijn werkgever, een gratis uitgebreid onderzoek gekregen, compleet met fietstest en mijn hart is prima in orde. Maar ja, ik ben nog niet aan de leeftijd voor hartklachten toe, dacht ik. 

Verder nadenkend weet ik eigenlijk beter. De ouderen begonnen ook al klachten te krijgen op mijn leeftijd. Hoe oud ik dan wel niet ben? "Ruim 20 jaar jonger dan de oudsten in het gezin". 
Ik vrees dat ik nog lang blijf moestuinen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen