zondag, november 30, 2008

Werk aan je duurzaam geluk

In de Volkskrant van 30 augustus 2008, die ik de afgelopen week las, stond een artikel over werken aan "Duurzaam geluk".   

Gelukkig zijn kun je leren is een algemene conclusie uit de positieve psychologie van de vorige eeuw.....

40% van wat je denkt en doet, bepaalt het duurzame geluk. 50% wordt bepaald door erfelijke eigenschappen. 10% wordt bepaald door je levensomstandigheden.

We denken vaak aan wat we nog moeten doen, wat onze mislukkingen zijn en wat er voor negatiefs we meemaakten.

De truc is dat je dagelijks drie minuten moet denken aan dingen die goed zijn gegaan of wat jij voor goeds gedaan hebt. Drie minuten positief denken over jezelf.  In deze drie minuten kun je jezelf heel wat complimenten geven. 

Let zeven minuten op je ademhaling. Door stress, angsten en onrust haal je oppervlakkiger adem. Adem halen via je buik. Trucs om dat te doen, is je te focussen op het onderste deel van je lichaam. Als je zit, denk aan je zitvlak en voel dat, dan ga je als vanzelf al een beetje dieper met je ademhaling. 
Ga in bed een tijdje op je buik liggen, desnoods met een zwaarder kussen op je zitvlak (netjes!!!!) en als vanzelf wordt je ademhaling dieper.
Mediteren mag ook, als je dat kunt en goed voor je is.

Met slechts tien minuten in de buitenlucht draag je bij aan het vergroten van positieve gevoelens.

Als je dit een maand vol houdt, denk je positiever over jezelf, verandert je gedrag en ben je gelukkiger. Ik ben benieuwd, hoe lang ik het volhou en of het werkt.

5 opmerkingen:

  1. Ik kan je vertellen dat het echt helpt om wat meer bij jezelf te blijven dit soort dingen. En dat het bijdraagt aan een gelukkiger leven. Voor mij werkt het tenminste wél.

    groetjes, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Marga, sta je hier dagelijks bij stil, of af en toe eens een tijdje?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In principe sta ik er elke dag bij stil ja. Soms sla ik een paar dagen over maar merk het meteen aan mezelf. Beetje mediteren en letten op deze dingen geeft veel rust. Heerlijk is dat.

    Liefs, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marga, vrij mediteren werkte bij mij negatief uit. Ik ben een te sensitief persoon en kreeg last van energiën waar je als normaal mens geen last van hoef te hebben. Het heeft meer dan een jaar geduurd voordat ik ze kwijt was.

    Jammer, dus dan maar op een andere manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haihai,

    Ook ik ben een zeer sensitief personage :) Maar als je ermee weet om te gaan dan kan je die negatieve energieën echt uitbannen! Ik weet niet in hoeverre je je bezig houdt met spirituele zaken? Daar kan je heel veel van leren als je er serieus mee omgaat. Je kan jezelf beschermen tegen ongewenste energiën. Mocht je daar meer over willen weten, je kan me via m'n weblog mailen.En volgend jaar komt er een site van mezelf, waar ik op dit gebied mee bezig ben zeg maar.

    BeantwoordenVerwijderen